Consumers Alliance for Global Prosperity applauderer den indonesiske regjeringen som nekter adgang for krigsskipet til Greenpeace

19 Okt, 2010, 06:06 BST Fra The Consumers Alliance for Global Prosperity

WASHINGTON, October 19, 2010 /PRNewswire/ --

- RI tar en avgjørelse mot radikale protestforsøk fra NGOs som setter 10 millioner innbyggere i fare

The Consumers Alliance for Global Prosperity (CAGP) (http://www.consumerprosperity.com) applauderer i dag Indonesias regjering for at de nekter Greenpeace-krigsskipet Rainbow Warrior adgang til havnen i Jakarta. Fartøyet - som blir brukt til å starte demonstrasjoner, undergrave demokratiske prosesser og fremme politikk som hindrer vekst - forsøkte å fortøye i Jakarta for å feire intensjonsavtalen mellom Indonesia og Norge som ble undertegnet i mai i år (http://tinyurl.com/22v6fs5) angående moratoriet om skogsdrift mellom de to nasjonene. I tillegg hadde Greenpeace planer om å fremme flere handelsrestriksjoner mot Indonesias innbyggere og bedrifter mens de lå i havnen.

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20100826/DC55618LOGO)
    (Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20100826/DC55618LOGO)

Talsmannen for CAGP, Andrew Langer, som også er president ved Institute for Liberty (http://tinyurl.com/kwmf5v) ga denne uttalelsen på vegne av CAGP, og bønnfalte indoneserne om å stille et spørsmålstegn ved motivene til organisasjoner som Greenpeace som støtter moratoriet:

"Indonesias avgjørelse om å nekte Greenpeace adgang til landets største sjøfartshavn var et tegn på at det indonesiske folket har fått nok. Skremselstaktikken om fattigdom som blir benyttet av organisasjoner som Greenpeace truer levebrødet til millioner av indonesere. 20 prosent av Indonesias innbyggere lever allerede i fattigdom, og bruk av den mediatiltrekkende Rainbow Warrior tar bort enhver sjanse til et bedre liv for familier som må arbeide stadig hardere.

"Intensjonsavtalen mellom Indonesia og Norge, og det moratorium om skogsdrift som den skisser opp, vil ha direkte innvirkning på mellom 280 000 og 700 000 jobber i den naermeste framtid, og føre mer enn 10 millioner innbyggere som nå er avhengige av jordbruksindustrien, inn i fattigdommen. De industrier som vil bli mest berørt av dette dårlig uttenkte samarbeidet utgjør nesten fem prosent av Indonesias brutto nasjonalprodukt.

"Økonomisk vekst rundt hele verden har hjulpet mange hundre millioner menn og kvinner ut av fattigdommen, etablert arbeid, inntekter og håp, og har potensiale til å gjøre det samme i Sørøst-Asia. CAGP krever at Greenpeace og andre europeiske eliteorganisasjoner slutter å fremme sin negative innstilling om velstand i utviklingsland, og istedet begynner å ta et menneskelig valg - det moralske valget - som vil hjelpe fattige over hele verden."

For more informasjon, gå til http://www.consumerprosperity.com. For å avtale et intervju med Andrew Langer, må man kontakte media@consumerprosperity.com.

The Consumers Alliance for Global Prosperity (CAGP) underviser og hjelper berørte innbyggere som vil ta til motmaele mot kostbart samarbeid mellom miljøaktivister, proteksjonistiske naeringer, store fagforeninger og handelsbedrifter. CAGP er en aksjonsorientert allianse bestående av talsgrupper som fremmer økonomisk vekst og forbrukerpolitikk over hele verden.

KILDE The Consumers Alliance for Global Prosperity