Corel(R) Painter(TM) IX - Nå letter vi på sløret!

23 Sep, 2004, 15:40 BST Fra Corel UK Ltd

LONDON, September 23 /PRNewswire/ --

- Designere, fotografer og profesjonelle kunstnere: Oppdag den kraftigste programvaren noensinne for illustrasjon med naturlige medier!

Corel lanserte idag Corel (R) Painter (TM) IX, verdens kraftigste programvare for maling og illustrasjon med naturlige verktøy (Natural Media(R)). Corel Painter IX er tilgjengelig fra oktober. Versjon IX lar designere, fotografer og profesjonelle kunstnere bruke sine naturlige talenter for å skape fantastiske kunstverk.

Corel Painter IX er et meget sofistikert program for maling og illustrasjon, spesielt designet for å fange nyansene fra tradisjonelle verktøy, samtidig som man har fordelen av kraften til det digitale media. Painter får frem "vil-ha-følelsen" hos kreative proffer, enten de jobber innen film, spillutvikling, design, illustrasjon, fotografi eller kunst.

"Profesjonelle brukere gir stadig tilbakemelding på at det ganske enkelt ikke finnes noen erstatning for Corel Painter. Painter er det eneste programmet som har den kraften og allsidigheten som gjør dem i stand til å skape mesterverkene de bygger sitt rykte på," sier Nick Davies, grafikksjef hos Corel.

"Corel Painter IX setter en ny standard for ytelse, og introduserer verktøy som omdefinerer digital kunst. Kreative som arbeider enten tradisjonelt eller digitalt bør seriøst vurdere de fordelene Corel Painter IX kan tilføre kreativiteten og arbeidet deres," fortsetter Davies.

Profesjonelle brukere lovpriser Corel Painter

"Etter å ha arbeidet utelukkende med Painter ved Disney Features i 8 måneder, kjente jeg godt til programmets potensiale. Dette var før jeg begynte med grafisk formgiving på "Bambi" og "Den store prinsen". Jeg fikk muligheten til å vise at et vakkert 'tradisjonelt' maleri kan skapes digitalt - spesielt til "Bambi", som var utrolig vanskelig uansett hvilket medium du valgte. Painter fjernet den digitale 'forbannelsen' og etterliknet farge, penselstrøk og tekstur på en måte som ikke er mulig med Photoshop. Vi kunne ganske enkelt ikke ha produsert de flotte bildene som etterligner originalfilmen uten Painter!" sier Carol Kieffer Police, Kunstnerisk leder i Walt Disney-Company.

"Corel Painter IX lar fotografer tilby sine kunder malte mesterverk basert på fotografier. For fotografer som allerede benytter Painter, vil fordelene ved den nye "Quick Clone"-egenskapen alene gjøre oppgraderingen verdt pengene. Jeg blir helt salig ved tanken på hvordan den nye "Artists' Oils" fungerer - så likt mine tradisjonelle farger og pensler. Jeg er imponert over hvordan de tidligere kjente penslene er blitt i den nye versjonen. De er ganske enkelt lekre med en utrolig hastighet, og det er så mange varianter og valg at hva som helst er mulig. Det har alltid vaert moro å arbeide med Painter, og Painter IX er ikke bare ren glede, det er også økonomisk lønnsomt," sier Helen Yancy, tidligere president og styreleder for Professional Photographers of America (PPA).

"Min erfaring er at versjon IX er raskere, mer effektiv, og man får mer realistiske resultater enn med noe annet maleprogram. "Snap-to-path" setter også Painter IX i en kategori innen profesjonell illustrasjon der annen programvare kommer til kort. Antallet verktøy, og muligheten til å personalisere dem øker uten tvil min produktivitet," sier Christopher Welch, seniorformgiver hos DaimlerChrysler Corporation.

Corel Painter IX tar digital kunst til nye høyder

Ytelse og produktivitet

- Forbedret hastighet - Dette er den raskeste versjonen av Corel Painter til dags dato. Noen pensler er blitt opptil 10 ganger raskere, og de fleste penslene arbeider i gjennomsnitt dobbelt så fort.

- Nytt startbilde - Det å begynne på en ny jobb har aldri vaert enklere takket vaere det nye startbildet i Corel Painter IX. Det gir tilgang til "Painter Master Gallery", opplaering via lynda.com, penselkontroller m.m.

- Nye og forbedrede "Brush Control Pallettes" - De nye palettene gir enkel tilgang til alle penselinnstillinger og styringer. Brukeren kan nå foreta fortløpende endringer i innstillingene ved å dra i gliderne uten at det forstyrrer arbeidsflyten.

- Ny "Frames Per Second Control" - Animatører kan nå teste frame rates direkte i Corel Painter med den nye "Frames Per Second"-kontrollen. Rammehastigheten stilles inn og forhåndsvises innenfor frekvenser av 1 til 40 frames pr. sekund.

- Nye brukertilpassede snarveier - Corel Painter IX gjør det mulig for brukerne å definere effektive snarveier.

Kreativitet

- Ny "Artists' Oils" - Dette er en milepael innen digital kunst. Det gir en naturtrohet ved oljemaling som er lik tradisjonell olje. Fargene blander seg, mikses og føles "organiske".

- Ny "Snap-to-Path"-maling - Når brukeren skal male eller tegne en perfekt kurve eller form, er "Snap-to-Path"-maling tidsbesparende. Snap-to-Path-maling gjør det mulig å begrense et penselstrøk til en bestemt vektorkurve, eller form og gir en utpreget håndgjort effekt.

- Forbedret akvarellfunksjonalitet" - "Digital Watercolor" har blitt betydelig utvidet i Corel Painter IX. Malingen forblir bl.a. nå våt når man jobber, slik at kunstnere kan forsette på en jobb etter en pause. Akvarellteknikken i Painter IX etterlikner den tradisjonelle og er blitt raskere. Fem kompliserte skritt er nå redusert til kun et klikk.

- Ny "Quick Clone" - "Quick Clone" er ideelt for fotografer ved at den enkelt forvandler et fotografi til et maleri. Kloning har vaert mulig i Painter i lengre tid, men det nye er at Quick Clone øker hastigheten på bildekloning ved at tidligere fem kompliserte trinn nå er redusert til et klikk.

Kompatibilitet

- Bedret støtte for Adobe (R) Photoshop - Det å bevege seg mellom Adobe Photoshop og Corel Painter er nå enklere enn noensinne. Filer som er lagret i Adobe Photoshop (PSD)-format åpnes i Corel Painter med masker, alfakanaler og lagsett på plass. Nye lag kan legges til over det valgte laget, lag med ulike flettemodi kan foldes sammen, og det er nå mulig å skjule eller vise flere lag ved ganske enkelt å klikke og dra.

- Enda bedre støtte for Wacom(R) digitale tegnebrett - Corel Painter IX har støtte for Wacoms aller nyeste tegnebrett, Intuos3-serien. Wacom Intuos 3 har berøringsstriper som kan konfigureres til å kontrollere penselstørrelse, forstørre/forminske og mange andre funskjoner. Behovet for tastatur blir nesten borte og arbeidsflyten vesentlig forbedret.

- Utvidet fargeadministrasjon - Corel Painter IX Color Management støtter profiler fra industristandarden ICC4.0, og muliggjør fargetilpasning mellom skjermfarger og trykte farger.

Opplaering

Painter IX gir god hjelp: Forbedret hjelp-funksjon, fornyet brukerhåndbok, veiledninger fra ledende kunstnere, gratis opplaeringsvideoer fra lynda.com, samt kursprogramvare spesielt tilpasset utdanningspersonell.

Kraftig programvare, opplaering og innhold i én eske

Corel Painter IX inneholder følgende: Corel Painter IX (Mac (R) og Windows (R), bibliotek med unike graderinger, dyser, mønstre, fotografier, papirteksturer og pensler, nye "Artists' Oils" pensler, Corel Painter IX håndbok med veiledninger skrevet av kreative proffer, samt gratis opplaeringsvideoer fra lynda.com.

Pris og tilgjengelighet

Corel Painter IX i engelsk versjon er tilgjengelig for forhåndsbestilling fra-og-med i dag fra www.corel.co.uk og utvalgte Corel-partnere. Corel Painter IX anbefalt utsalgspris kr. 3.470,-, oppgradering kr. 1.370,-, og kr. 775,- for skoleutgaven. Alle priser er eks. mva og frakt. Bedrifter og ikke-kommersielle skoler tilbys prisgunstige lisensprogram. Den fransk-, italiensk- og tyskspråklige versjonen av Painter IX vil vaere tilgjengelig i begynnelsen av 2005.

Om Corel Corporation

Corel tilbyr innovative programvareløsninger og tjenester som hjelper millioner av kunder over hele verden med å forbedre sin produktivitet. Selskapet ble grunnlagt i 1985, og er mest kjent for sine løsninger innen grafikk og kontor, inkludert CorelDRAW (R), Corel (R) Painter (TM) og WordPerfect (R). Corel har hovedkvarter i Ottawa, Canada og kontorer verden rundt. For mer informasjon, vennligst besøk www.corel.com.

(c) 2004 Corel Corporation. Alle rettigheter forbeholdt. Corel, Painter, Natural-Media, CorelDRAW, WordPerfect og Corel-logoen er varemerker eller registrerte varemerker tilhørende Corel Corporation og/eller deres underbedrifter. Alle andre produkter, skrifttyper og bedriftsnavn og -logoer er varemerker eller registrerte varemerker tilhørende sine respektive eiere.

KILDE Corel UK Ltd