CSC signerer kontrakt med SAS Braathens for driftsutsetting av IT verdt 63 millioner dollar

12 Nov, 2004, 10:00 GMT Fra Computer Sciences Corporation

EL SEGUNDO, California, November 12 /PRNewswire/ -- Computer Sciences Corporation (NYSE: CSC) annonserte i dag at de har signert en avtale om driftsutsetting av informasjonsteknologi (IT) med Norges ledende flyselskap, SAS Braathens. Åtteårskontrakten, som har en fireårig basisperiode, en toårig og to ettårige opsjonsperioder, er verdsatt til rundt 63 millioner dollar (400 millioner kroner) hvis alle opsjonene innløses.

SAS Braathens er et datterselskap av SAS-gruppen. Den nye avtalen etterfølger tildelingen av en kontrakt for IT-utsetting verdt 1,5 milliarder dollar til CSC fra SAS-gruppen i desember 2003.

Etter vilkårene i den nye kontrakten vil CSC levere en rekke tjenester til SAS Braathens, så som konsultering, systemintegrasjon, programvareutvikling og -vedlikehold og støtte til infrastruktur. Omtrent 40 SAS Braathens-ansatte ventes å bli overført til CSC i Norge den 1. desember.

"Vi er overbevist om at CSC er et godt valg for vårt selskap, våre ansatte, våre kunder og våre aksjonaerer," sier Petter Jansen, administrerende direktør i SAS Braathens. "Ved å hente kompetanse og synergier i verdensklasse til SAS Braathens, vil CSC kunne hjelpe oss med å møte konkurranseutfordringene vårt selskap og vår industri står opp mot. Vi ser frem til et langsiktig og gjensidig fordelaktig samarbeid med CSC."

"CSC er glade for å kunne fortsette vårt samarbeid med SAS-gruppen, som styrker vårt naervaer og evne til å oppnå resultater i Norge og Norden," sier Guy Hains, president i CSCs europeiske gruppe. "Vi ser frem til å ta i bruk CSCs betydelige erfaring med fusjoner og overtakelser, samt våre industriledende beste praksiser, til å frembringe finansielle og driftsmessige resultater for SAS-gruppen og SAS Braathens."

Om SAS Braathens

SAS Braathens ble etablert våren 2004, og er det største flyselskapet i Norge med 440 daglige avganger til 41 europeiske destinasjoner fra Longyearbyen på Svalbard til Las Palmas i Spania. Flåten består av 50 Boeing 737-fly.

Om CSC

Computer Sciences Corporation ble grunnlagt i 1959, og er en ledende global IT-leverandør. CSCs oppgave er å tilby løsninger til kunder innenfor industri og stat som er spesialutformet til å møte deres spesifikke utfordringer og gjør dem i stand til å dra fordel av avansert bruk av teknologi.

Med rundt 91 000 ansatte tilbyr CSC innovative løsninger til kunder verden rundt ved å ta i bruk ledende teknologi og CSCs egne avanserte muligheter. Disse omfatter systemutforming og -integrasjon, driftsutsetting av IT og forretningsprosesser, programvareutvikling, verttjenester for nett og applikasjoner, og administrasjonsrådgivning. CSC har hovedkontor i El Segundo, California, og hadde en oppgitt inntekt på 15,3 milliarder dollar i de tolv månedene frem til 1. oktober 2004. For mer informasjon, besøk selskapets nettsted på www.csc.com.

Nettsted: http://www.csc.com

KILDE Computer Sciences Corporation