Davos: Russiske myndigheter søker internasjonale partnere til en satsning på 15 milliarder dollar innen utbygging av skiturisme i Nord-Kaukasus

26 Jan, 2011, 17:04 GMT Fra North Caucasus Resorts Company (NCRC)

DAVOS, Sveits, January 26, 2011 /PRNewswire/ --

- North Caucasus Resorts Company (NCRC) stiftet for å forvalte en offentlig-privat investering på 15 milliarder dollar i fem nye skiresorter i Kaukasus

- President Medvedev: "Peak 5642 vil forvandle Kaukasus."

- Akhmed Bilalov - visepresident i den russiske olympiske komité og utnevnt styreformann i NCRC: "Terrorister oppnår ingenting. Vi vurderer ikke et eneste øyeblikk å trekke tilbake prosjektet."

- Første fase av planene presenteres under et arrangement i Davos i kveld

The North Caucasus Resorts Company (NCRC) er et nyopprettet statlig foretak, som har fått i oppgave av russiske føderale myndigheter å iverksette et program på $15 milliarder - kalt Peak 5642 - for skiresorter i de kaukasiske fjellene. I kveld legger NCRC frem planene for første fase av prosjektet for investorer.

Under et arrangement i sammenheng med Verdens økonomiske forum i Davos vil Akhmed Bilalov - visepresident i den russiske olympiske komité og utnevnt styreformann i NCRC - fortelle om de positive virkningene utbyggingen vil ha for Kaukasus, og legge frem selskapets planer om fem nye skiresorter klare til å ta imot besøkende så tidlig som 2014.

"Peak 5642 vil forvandle Kaukasus," uttalte president Medvedev, som utsatte reisen til Davos etter bombeangrepene på Domodedovo-flyplassen i Moskva. "Det vil vise hvordan turisme kan brukes for å bekjempe fattigdom og terrorisme. I 2014 vil verden komme til Sotsji, og vi ønsker at den også stadig skal vende tilbake."

Deler av Kaukasus har opplevd flere år med vaepnet konflikt og terroristaktiviteter, noe som har ført til underinvestering i regionen, arbeidsløshet og utvandring. Man håper at Peak 5642 vil vaere et betydelig bidrag til en regional økonomisk snuoperasjon, som igjen vil gi sosiale gevinster og forebygge terrorisme.

Prosjektet har som mål å gjøre de hovedsakelig uutviklede Kaukasus-fjellene til et turistmål i verdensklasse. Regionens naerhet til Asia betyr en økende tilgjengelighet for et stort og raskt økende marked av skiturister, mens 240-dagers vinter, rikelig med snø, naturlige spa og storslått natur kan gi de overfylte og dyre anleggene i Alpene sterk konkurranse om ferierende fra både Russland og EU. Det ventes også at investeringen vil oppmuntre flere russere til å begynne med skisport. I dag er kun 2 % av russerne aktive i idretten.

Etter mandagens terroristangrep på flyplassen i Moskva sa Akhmed Bilalov: "Hendelsene i Moskva er en fryktelig påminnelse om farene ved militante holdninger. NCRC og dets partnere vurderer ikke et eneste øyeblikk å trekke tilbake prosjektet. Hva oppnår terroristene for Kaukasus ved å sprenge mennesker i luften? Ingenting - de er nihilister. NCRC, derimot, handler ut fra et mål om å forbedre livene til Kaukasus' innbyggere."

NCRCs rolle er å oppmuntre til og forvalte investeringer i infrastruktur og forretningsdrift i de fem resortområdene, blant annet på Elbrus, Europas høyeste fjell, der verdens nest høyest liggende skianlegg vil bli bygget, 4.164 meter over havet. De fire andre resortene vil ligge på Arkhyz (3.071 moh.) i Karatsjajevo-Tsjerkessia, der byggingen startet denne måneden, Lagonaki (2.450 moh.) i republikken Adygia, Mamison (3.732 moh.) i Nord-Ossetia, og Matlas (2.767 moh.) i Dagestan.

NCRC satser på å nå fem millioner besøk i regionen per år innen 2020, mot én million i dag. De nye anleggene vil kunne ta imot opp til 150.000 personer daglig og ha 90.000 hotellsenger tilgjengelig. Prisnivået vil vaere konkurransedyktig, med gjennomsnittspriser på rundt 50 dollar natten. Skipass som gir tilgang til alle anleggene vil koste rundt 20-30 dollar dagen.

Under kveldens arrangement vil Akhmed Bilalov presentere NCRCs planer for investorer. I første omgang gjelder det planer for å i løpet av 2011 finne og velge internasjonale partnere for implementering av prosjektet. Partnere søkes innen flere kategorier: investeringsbanker, revisjon, global markedsføring, miljømessig baerekraft, kollektivtransport, hotell- og turistnaering, detaljhandel, ski- og vinteridrett-infrastruktur og sommeridrett-infrastruktur.

- Det finnes en rekke eksempler fra hele verden på hvordan turisme kan lykkes med å utvikle områder med høy sikkerhetsrisiko, sier Bilalov.

- Se på Tyrkia, Egypt og Israel. Vi tilbyr også svaert attraktive garantier på investeringer.

De russiske føderasjonsmyndighetene har utpekt regionen som en saerlig økonomisk sone, med skattefordeler, toll og visumregime for utenlandske arbeidere.

KILDE North Caucasus Resorts Company (NCRC)