Endeavour iverksetter leteboring på det amerikanske fastlandet

09 Jan, 2009, 19:35 GMT Fra Endeavour International Corporation

HOUSTON, January 9 /PRNewswire/ --

- Først brønn i Sør-Texas fører til kommersiell utvinning og første amerikanske produksjon

Endeavour International Corporation (Amex: END) (LSE: ENDV) kunngjorde i dag at den første prøvebrønnen i det nye leteboringsprogrammet på fastlandet i Sør-Texas har resultert i kommersiell utvinning og selskapets første produksjon i USA. Satsningen reflekterer en endring i Endeavours strategi, med fokus på kortere syklustider og lavere kostnader, noe som bidrar til å øke selskapets aktivitet i Nordsjøområdet.

Prøvebrønnen Cochran #1 har en total målt boredybde på drøye fem kilometer (16 870 fot), og traff tre lommer med potensielle naturgassreserver. Alle tre intervaller ble testet, og den laveste sonen ble forseglet grunnet vannproduksjon Brønnen oppnådde en daglig stabil flytrate på 170 000 kubikkmeter (6,2 millioner kubikkfot) gass, 96 fat olje og 336 fat vann gjennom en 18/64-tommers reduksjonsventil. Første produksjon for salg ble oppnådd under testing.

Endeavour har 20 prosent aksjeinteresse og cirka 15 prosent nettofortjenesteinteresse i brønnen Cochran #1. Ytterligere brønner vil bli boret på leteområdet avhengig av produksjonsresultatene for Cochran #1 og vurdering av det mest sannsynlige dreneringsområdet.

"Vi har lenge ønsket å igangsette leteboring og produksjon i USA," sier William L. Transier, styreformann og administrerende direktør i Endeavour. "At vi har lykkes på et tidlig tidspunkt med vår første brønn i Sør-Texas, bekrefter kvaliteten på porteføljen vi utvikler, og kombinerer det langsiktige perspektivet i våre aktiviteter i Nordsjøområdet med brønner som kan bores og settes i produksjon innenfor en mye kortere tidsramme og med lave kostnader. Innenlandsproduksjon i USA gir oss også muligheten til å oppnå skattefordeler i USA, som ved årsskiftet 2008 utgjorde omtrent 50 millioner amerikanske dollar."

Endeavour deltar også i boringen av brønnen Armour Runnels ST #1 i prosjektet Alligator Bayou i Matagorda County i Texas. Brønnen har nådd en total måledybde på drøye sju kilometer og logget over 90 meter (300 fot) sand. Det gjennomføres nå flyttester fra flere dype soner som virker prospektive. Endeavour har 10 prosent aksjeinteresse og sju prosent nettofortjenesteinteresse i brønnen og lisensene. Prospektet består av en svaert omfattende fireveis hellingsstruktur med flere reservoirmål.

Selskapet planlegger å utvide sin fastlandsvirksomhet i Texas i de kommende månedene, og målet er å bore opptil åtte utforsknings- og produksjonsbrønner som en del av satsningen i USA. Endeavours gjennomsnittlige nettokostnad per brønn er forventet å vaere mellom 500 000 til 4 millioner amerikanske dollar. Ved årsslutt kunne selskapet notere omtrent 60 millioner amerikanske dollar i kontanter i balanseregnskapet. For 2009 har selskapet råvarederivater knyttet til en betydelig del av selskapets olje- og gassproduksjon, til en gjennomsnittlig pris på 81,00 amerikanske dollar per fat olje og 11,40 amerikanske dollar per tusen kubikkfot (28 kubikkmeter) gass.

Endeavour International Corporation er et internasjonalt selskap innen leting og produksjon av olje og gass, med fokus på oppkjøp, prøveboring og utvikling av energireserver i Nordsjøen og USA.

Du finner mer informasjon på http://www.endeavourcorp.com.

KILDE Endeavour International Corporation