Endeavour kunngjør økning i reservene ved årsslutt 2007 og helårs-produksjon

05 Mar, 2008, 20:46 GMT Fra Endeavour International Corporation

HOUSTON, March 5 /PRNewswire/ --

Endeavour International Corporation ("Endeavour")(Amex: END) (LSE: ENDV) kunngjorde i dag at beviste og sannsynlige reserver ved slutten av 2007 økte til 29.8 millioner fat oljeekvivalenter (mmboe) sammenliknet med 29.6 mmboe ett år tidligere (se tabell 1). Utvidelser, funn og oppgradering av tidligere anslag la til 3.5 mmboe, som mer enn erstattet produksjonen av 3.3 mmboe, eller omtrent 9000 boepd i løpet av 2007. De forhøyede anslagene av beviste og sannsynlige reserver var et resultat av bedre enn forventet produksjon fra Goldeneye, Brage og Njord feltene, og økte reserver i Endeavour-opererte Rubie, Renee og Rochelle tildelingene (R-blokken). R-blokk reservene, som er dekket av de eksisterende feltutviklingsplanene, vil bli utviklet for ytterligere nær-termin produksjon. Så snart utvikling og forberedelsesarbeid er ferdig, bør R-blokkene legge til omtrent 7000 boepd av ny nettoproduksjon til Endeavour.

Tabell 1
                                  Netto reserver 31 desember 2007
                          Olje(mmbl) NGL(mmbl) Gass(mmcf) Ekvivalenter(mmboe)

Bevist utviklet
      Produserende               3019      501        14935          6009
      Ikke-produserende           673        1           95           690
    Bevist ikke-utviklet         1130       15         5214          2014
      Bevist (1P)                4822      517        20244          8713
    Sannsynlig                  10263      296        63226         21097
      Bevist + Sannsynlig (2P)  15085      813        83470         29810
    Mulige                      12304      396       147106         37218
      Bevist + Sannsynlig +
       Mulige P3                27389     1209       230576         67028

Kilde: Netherland, Sewell and Associates, Inc.

Som et resultat av sterke prestasjoner fra våre produserende aktiva og vår anskaffelse av produserende eiendeler i Storbritannia i 2006, økte salgsvolumene for 2007 dramatisk fra foregående år. For helårsresultatet for 2007 med salgsvolum på 3.3 mmboe, eller 9000 boepd, sammenliknet med helårsresultatet for 2006 på 1.0 mmboe, eller 2800 boepd (se Tabell 2). Til dags dato har årets produksjon vært gjennomsnittlig omtrent 10000 boepd.

Tabell 2
                                                      Netto Reserver
                                                 Årsslutt 31 desember,
                                           2007           2006        2005
    Olje og kondensat salg
     (mbbls)(1)
    Storbritannia                          1274            209           0
    Norge                                   519            508         726
    Total Olje og kondensat                1793            717         726
    Salg

Gass-salg (mmcf)
    Storbritannia                          8556           1539           0
    Norge                                   328            203         184
    Totale Gass-salg                       8884           1742         184

Totale Salg (mboe)
    Storbritannia                          2700            466           0
    Norge                                   574            542         756
    Totale Salg                            3274           1008         756

BOE per dag                            8969           2760        2072

"Fundamentet for vår produserende eiendelsbase, anskaffet i tre forskjellige transaksjoner siden slutten av 2004, har fortsatt å levere produksjon- og reserveprestasjoner som har overgått alle forventninger. Goldeneye-feltet bør spesielt nevnes, hvor produksjonen stadig overgår spådommene, samt pågående utviklingsprogram på Brage og Njord feltene," sa William L. Transier, styreformann, og administrerende direktør. "Godt internt teknisk arbeid har identifisert nye boremuligheter og økte reserver, spesielt i våre operative R-blokker. De sterke produksjonsresultatene og årsslutt-reserve studien bekrefter dybden og kvaliteten av vår eiendelsbase, og gir oss det fundamentet vi trenger for å gi selskapet økt vekst."

(1) Volumene vist i denne tabellen representerer volumene som ble
        bokført som salg i selskapets arkiver, basert på faktiske hevinger
        av væsker som var mindre enn vår faktiske fysiske produksjon.
        Fysisk produksjon for 2007 var totalt 9200 boepd.

Endeavour International Corporation er et olje og gass utvinnings og produksjonsselskap, fokusert på anskaffelse, letevirksomhet og utvikling av energireserver i Nordsjøen. For mer informasjon, besøk http://www.endeavourcorp.com.

Visse utsagn i denne pressemeldingen bør bli ansett som "fremtids-skuende" utsagn, i aksjelovgivningens forstand. Disse utsagnene har begrenset gyldighet utover det tidspunkt de blir ytret. Slike utsagn er av natur gjenstand for antakelser, risikoer og usikkerhet. Faktiske resultater eller begivenheter kan avvike vesentlig.

Aksje- og verdikommisjonen (SEC) tillater kun olje og gass selskaper, når det gjelder registreringer hos SEC, å oppgi beviste reserver som et selskap har bevist ved faktisk produksjon eller konklusive formasjonstester til å være økonomisk og juridisk drivbare under eksisterende økonomiske og operative betingelser. Vi bruker visse begreper i denne pressemeldingen, slik som sannsynlige reserver og mulige reserver, for å beskrive reservevolum som potensielt kan utnyttes gjennom ytterligere boring eller pumpeteknikker som SEC retningslinjer strengt forbyr oss å bruke i innrapporteringer til SEC og som er ikke-GAAP mål. Disse anslagene er av natur mer spekulative enn anslag av beviste reserver, og er følgelig å betrakte som en betydelig større risiko når det gjelder å bli faktisk realisert av Endeavour. Investorer blir oppfordret til å også studere nøye våre opplysninger som er arkivert hos SEC, og som er tilgjengelig på vårt nettsted på http://www.endeavourcorp.com. Endeavour er også gjenstand for kravene til London Børs, og regner opplysningene i denne pressemeldingen for å være passende og/eller påkrevd under retningslinjene til denne børsen.

Nettsted: http://www.endeavourcorp.com

KILDE Endeavour International Corporation