Epyon først med sertifisering av raske ladere med flere inntak for e-biler

19 Jan, 2011, 09:32 GMT Fra Epyon BV

RIJSWIJK, Nederland, January 19, 2011 /PRNewswire/ --

- CHAdeMO-sertifisering viser produktporteføljens styrke på et raskt voksende marked

Epyon BV, Europas ledende leverandør av intelligente ladeløsninger for elektriske kjøretøyer (e-kjøretøyer), bekjentgjorde i dag at selskapet har fått sertifisert to raske ladere med flere inntak. Disse ladesystemene er dermed verdens første CHAdeMO-sertifiserte systemer som muliggjør lading av flere biler samtidig.

CHAdeMO er en organisasjon som arbeider for en global kontaktstandard for raske ladere for e-biler. Nylig sertifiserte organisasjonen Epyons basisstasjonsystemer Terra 50.x og Terra 100.x, som kan lade batteriene til opptil fire elektriske biler samtidig, på bare 15 minutter. I tillegg fikk Epyon også CHAdeMO-sertifisering for ladestasjonen Terra 51, en kostnadseffektiv lader med ett uttak, utformet for steder der det leilighetsvis er e-biltrafikk.

"Denne sertifiseringen understreker at Epyons ladere er kompatible med alle e-kjøretøyer som innføres på markedet i dag. Det at vi fikk sertifisert to ladere med flere uttak samtidig, og det faktum at vi var det første selskapet som oppnådde dette, understreker at vi ligger helt i teten på verdensbasis når det gjelder intelligente, raske ladesystemer", sier Wil van Gils, teknisk direktør (CTO) i Epyon.

Løsninger med flere uttak er ideelle for steder der man forventer å oppleve en økning i e-biltrafikken i de kommende årene. Antallet ladesteder kan enkelt oppgraderes til maksimalt fire uten betydelige investeringer på stedet. Epyons løsninger med flere inntak møter en sterkt økende interesse fra de større strøm- og nettselskap.

Epyons systemer er laget for fremtiden: De er utstyrt med nettoppdaterbar programvare som gjør det enkelt å laste ned kommunikasjonsprotokoller for nye bilmodeller. Under testing i desember 2010 lyktes det Epyon å gjennomføre samtidig lading av tre e-biler med ulike protokoller: to Mitsubishi i-MiEV - med ulike versjoner av CHAdeMO-protokollen - og én varebil som var modifisert med grensesnittmodulen Epyon Luna, som brukes til å oppgradere eldre e-biler slik at de kan lades raskere.

Epyon ble grunnlagt i 2005, og selskapet oppskalerer nå sine aktiviteter over hele Europa i takt med veksten i markedet for raske ladere til e-biler. I 2010 lanserte Epyon Europas første kommersielt drevne raske ladestasjon og inngikk flere avtaler med store strømleverandører og ladenettverksoperatører om innføring av løsninger med flere uttak. Alle Epyon Terra-systemene støtter CHAdeMO-standarden, som er blitt innført av store bilprodusenter som Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota, Peugeot og Citroën.

Om Epyon

For mer informasjon, vennligst gå inn på http://www.epyonpower.com

KILDE Epyon BV