Feriekomplekset Cabo São Roque legger frem plan for bærekraftig utvikling

28 Feb , 2008, 06:00 GMT Fra Cabo Sao Roque Resort

CABO SÃO ROQUE, Brasil, February 28 /PRNewswire/ --

- Feriekompleks i samsvar med brasilianske soneregulerings- og miljøvedtekter

- Innlemmer unik landsbylignende profil, bestående av lavblokker

Representanter fra Cabo São Roque la i dag frem mer informasjon om feriekompleksets plan for bærekraftig utvikling. Feriekompleksets ledelse utviklet planen og målene for bærekraftig utvikling i perioden 2005-2007 da de nøye analyserte prosjektet sammen med de offentlige brasilianske organene ansvarlig for regulering av soner, miljø og turisme.

Alle nødvendige tillatelser fra Institute of Economical Development and Environment (IDEMA) ble godkjent før kompleksets offisielle kunngjøring 29. januar 2008, slik at prosjektet, som inkluderer tre hoteller, 1350 private ferieboliger og en rekke sports- og fritidsfasiliteter, kunne gå videre til neste fase. Feriekomplekset fortsetter med å søke tillatelse fra myndighetene til fremtidige prosjekter som for eksempel bygging av hoteller.

<<Vi har forpliktet oss på en bærekraftig og miljøvennlig driftspraksis som gjør at dette feriekomplekset i verdensklasse kan leve i harmoni med naturen og nabokommunene>>, sa Torben Frantzen, administrerende direktør i Brazil Development Investimentos Turistocos Ltda (BDIT) og mannen bak Cabo São Roque. <<Vi er stolte av støtten vi fortsatt får fra brasilianske planleggings- og turismemyndigheter så vel som den positive internasjonale tilbakemeldingen på Cabo São Roques kunngjøring. Alle her ser frem til å vise frem Brasils skjønnhet og kultur.>>

Til dags dato har ikke en eneste demonstrasjon funnet sted i motsetning til det visse nyhetsorganisasjoner feilaktig har rapportert, og ingen bekymringer over Cabo São Roque sin plan eller forespørsler om møter ansikt-til-ansikt er overlevert fra noen miljøorganisasjon. Feriekomplekset Cabo São Roque ligger på en kokosnøttplantasje 32 kilometer (20 engelske mil) nord for Natal, delstatshovedstaden i Rio Grande do Norte som ikke er del av UNESCOs landområde eller eiendom. Tidligere og uriktige artikler har forvekslet dette feriekomplekset med et økologisk reservat sør i Brasil.

Frantzen har jobbet tett sammen med den anerkjente brasilianske planleggingsarkitekten Andre Sá for å spre fasiliteter utover det omfattende landområdet. Dette gir stedet en landsbylignende profil, bestående av lavblokker. Frantzen søkte også tidlig råd fra brasilianske miljørådgivere såvel som internasjonale miljøgrupper og jobber fortsatt sammen med dem i dag. Dette har gjort at komplekset helt fra begynnelsen av planleggingsprosessen har kunnet anvende en ansvarlig miljøpraksis.

Representanter for feriekomplekset har kartlagt floraen og faunaen på eiendommen. Uteområdet vil benytte og bevare alle typer trær og planter som finnes på området.

Det 14 millioner kvadratmeter (3500 <<acres>>) store Cabo São Roque inneholder sanddyner som ofte forbindes med Rio Grande do Norte og Natal. Det finnes også en elv, ferskvannsinnsjøer, laguner og klippeområder på området, og disse vil bli bevart i henhold til den godkjente planen. Ingen utbygging vil finne sted på sanddynene da disse er beskyttet av det føderale brasilianske lovverket, og en slik forespørsel ble heller aldri overlevert. Fase én av planen består av å utvikle fasiliteter på ca. seks til åtte prosent av det totale landområdet i motsetning til andre steder i regionen som har satt opp bygninger og fasiliteter på opptil 40 % av det totale landområdet.

Sportsanleggene som ble annonsert i januar, inkluderer The David Beckham World of Sport og The Rubens Barrichello Driving Experience, og begge inkluderer stipendprogrammer for brasilianske ungdommer som fortjener det.

BDIT skal også investere i bærekraftig utvikling av infrastrukturen og i innbyggere i nærliggende kommuner, inkludert bygging av et sykehus og en ny skole med datamaskiner og bøker. De ønsker også å hente språk- og sportsspesialister og instruktører for tjenesteindustrien/matindustrien til regionen for å lære opp lokale innbyggere til eventuelle fremtidige jobber på og rundt feriekomplekset.

For mer informasjon om Cabo São Roque, inkludert informasjon om salg av boliger, vennligst besøk http://www.cabosaoroque.com.

Internasjonale og brasilianske mediakontakter:

Jason Magner/ Jessica Boyer,
    Rogers & Cowan,