Fisker Karma-utslipp, økonomisk drivstofforbruk estimert til 83 g CO2/km, 3,5 l per 100 km

08 Sep, 2009, 10:00 BST Fra Fisker Automotive Inc.

IRVINE, California, September 8 /PRNewswire/ --

- Stilig plugg-inn-hybrid-sedan som er renere og mer effektiv enn dagens beste

Fisker Karmas elektriske bil av typen plugg-inn-hybrid (PHEV) kommer til å avgi kun 83 g CO2/km og ha et økonomisk drivstofforbruk på 3,5 l per 100 km ifølge SAE-metodologi som måler utslipp fra plugg-inn-hybrider.

(Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20090908/LA71461 )
    (Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20070905/LAW009LOGO )

Den firedørs Karma som gjør din debut ved Frankfurt Motor Show neste uke, kommer til å bli en av de reneste, mest bensinsparende bilene i verden, men samtidig tilby stil og ytelse i verdensklasse.

Beregninger gjort av SAE (Society of Automotive Engineers) estimerer at karbondioksidutslippet kommer til å bli mindre enn dagens reneste biler i produksjon og 75 prosent mindre enn konkurrerende biler i gjennomsnitt. SAE er en internasjonal anerkjent organisasjon av eksperter som hjelper myndigheter med policyer i forbindelse med biler.

Noe slik som 941 millioner liter (248 million gallons) bensin kan spares og 2,3 millioner metriske tonn (2,5 millioner amerikanske tonn) CO2 kan avverges t.o.m. 2016 med et salg på 15.000 Karmaer hvert år. Likevel, med 403 hk og mer moment enn mange superbiler, tar 0 til 100 km/t (62 mph) ca. seks sekunder, og maksimal hastighet er 201 km/t (125 mph).

<<Fisker Karma er fremtidens kjøring,>> sier Henrik Fiser, CEO. <<Det beviser at vi kan kjøre miljømessige ansvarsbevisste biler uten å ofre det emosjonelle som fikk oss til å bli glad i bilene i utgangspunktet.>>

Å fylle bensin på Karma vil kunne koste euro 0,02/km (USD 0,03/mile) og bruke så lite som 21 kilowattimer per 100 km i kun elektrisk Stealth-modus, ifølge SAE-metodologi. Det faktiske gjennomsnittet ville vaere naermere euro 0,05/km (USD 0,07/mile) basert på en blanding av Stealth- og Sport (bensin)-modus. De faktiske økonomiske og utslippsresultatene kommer til å variere avhengig av vanene til den enkelte sjåføren og brukskravene.

I Stealth-modus - som koples til etter ønske med en bryterspak på styret -- kan man kjøre med Karma i det voksende antall trafikkbegrensede lavutslippssonene (LEZ) rundt om i Europa. Rundt 70 byer i åtte europeiske land har innført LEZ-er inkludert Berlin, Stuttgart, London og Amsterdam.

Karma blir den første elektriske bil av typen plugg-inn-hybrid (PHEV) som produseres og kommer i salg i 2010. Den eksklusive Q-DRIVE (R)-kraftoverføringen forventes å gi 80 km (50 miles) uten utslipp per full ladning med 22kWh/200kW litiumion-batteriet, og tilsammen mer enn 480 km med den bensindrevne motoren/generatoren.

Fisker Automotive står klar til å dra enorme fordeler i det støtten som gis i forbindelse med rene kjøretøy fra forskjellige land i verden, øker. USA har for eksempel kunngjort at de har til hensikt å ha 1 million plugg-inn-hybride biler på veiene innen 2015. Tyskland presenterte nylig en handlingsplan for å ha 1 million elektriske biler på veiene innen 2020. Japan ønsker at elektriske kjøretøyer skal utgjøre halvdelen av alle bilsalgene innen ti år.

OM FISKER AUTOMOTIVE, INC.

Fisker Automotive er et privateid, topp amerikansk bilselskap med en visjon om å lede bilindustrien inn i neste generasjon med biler med eksklusiv designekspertise og miljøvennlig kraftoverføringsteknologi. Det globale hovedkontoret befinner seg i Irvine, California, USA.

KILDE Fisker Automotive Inc.