Fraktpriser fortsetter å rase nedover i Mai

29 Mai, 2013, 08:00 BST Fra Xeneta

OSLO, Norge, May 29, 2013 /PRNewswire/ --

Xeneta (http://www.xeneta.com), pris sammenlignings verktøyet for sjøfrakt, avslører at gjennomsnittet for container fraktrater fra Asia til Nord-Europa fortsetter å falle til $2,564 per 40ft container og $1,341 per 20ft. På grunn av overkapasitet og økonomisk uro i markedet, har markeds indeksen for 40ft tatt en massiv dukkert med at den er ned 44% fra Mai 2012.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130529/617543-INFO )

Xenetas globale markeds indeks for sjøtransport har sett en jevn nedgang de siste månedene siden den generelle renteøkningen ble utgitt i Mars og April. Fallet i havet priser kunne sees over flere høyt trafikkerte handelsruter i Asia til Nord-Europa. For Shanghai til Rotterdam ruten, var gjennomsnittlig pris for container frakt så lavt som $1,141 per 20ft container og $1,978 per 40ft. Dette er motstridende til hva Drewry sin indeks proklamerer, som sier at den gjennomsnittlige prisen per 40ft i samme handelsrute er på $1,335. Drewry-indeksen er basert på priser innhentet fra noen frakt selgere, mens Xeneta samler faktiske priser fra en større medlemsbase av både frakt kjøpere og selgere.

"Selv om markedet synker, så finnes det fortsatt frakt kjøpere som ikke klarer å følge de hyppige endringene i marketdet, noe som resulterer i at de betaler for mye på deres handelsruter.. Xeneta rapporterer at medlemmene som gjør det brahar en fantastisk lav pris på under $1,200 per 40ftfra Shanghai til Rotterdam, "sier administrerende direktør i Xeneta, Patrik Berglund. "Det er derfor det er så utrolig viktig å måle dine egne priser mot markedet, og Xeneta er her for å vise deg hva du burde betale, i stedet for hva du allerede betaler," legger han til.

Xeneta er raskt på vei til mot global dekning av handelsruter, og dekker allerede 1700 port par over hele verden. Blant disse handelsrutene kan du finne flere med høy trafikk blant annet som Shanghai til Oslo som ligger på $2,119 per 40ft og Shanghai til Bergen på $2,780 per 40ft, sist målt 23/05/2013.

Om Xeneta

Grunnlagt i 2012, Xeneta (http://www.xeneta.com) bringer transparens for shipping industrien. Xenetas enkle, men kraftige rapporteringsverktøy tillater frakt kjøpere og selgere å måle sine priser mot markeds gjennomsnittet og de beste prisene. Xeneta er et privateid selskap og har hovedkontor i Oslo, Norge, og er stiftet av Patrik Berglund, Thomas Sørbø & Vilhelm Vardøy.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Christoffer Moen
Markedssjef