hotel.info pris/nytte-indeks: Oslo blant 5 på topp nasjonalt, men sjanseløs i internasjonal ranking

22 Feb , 2011, 08:30 GMT Fra hotel.info

NÜRNBERG, Saksa, February 22, 2011 /PRNewswire/ -- I hvilken by får hotellgjester mest for pengene, og hvor får de minst? hotel.info [ http://www.hotel.info ], den gebyrfri netthotellreservervasjonsservicen for over 210 000 hoteller over hele verden, undersøkte i første kvartal 2011 evalueringer fra sine bestillingskunder med henblikk på forholdet mellom pris og nytte.

For første gang utvidet hotel.info [ http://www.hotel.info ] undersøkelsen til også å gjelde pris/nytte-forholdet for 2-til 5-stjernes hoteller i Norge. I motsetning til den tidligere evalueringen av hoteller i mellomklassen og den øvre mellomklassen (3 til 4 stjerner), er altså nå de ofte reserverte businessbudsjetthotellene (2 stjerner) en del av den følgende analysen. Dessuten er luksushoteller med 5 stjerner med.

- Norge:
      Trondheim på topp; Oslo på femte plass, knepent slått av
      Stavanger
    - Verden:
      Tallinn, kulturhovedstad i 2011 på fjerde plass; ikke bare
      Oslo, men også Helsinki, Stockholm og København ute av topp 20

Hotellnaeringen i Trondheim får Norges beste evaluering av pris/nytte-forholdet med et gjennomsnitt på 6,31. Universitetsbyen tar dermed tittelen før flyplassområdet Gardermoen. Bergen, startpunktet for Hurtigruten og Norges nest største by, kom på tredje plass med 6,10 poeng.

Nederst på topp 5-listen finner vi Stavanger med 5,971 og Oslo med 5,966 poeng. Mindre fornøyd med forholdet mellom prisen og nytten var gjestene i Kristiansand. Fødebyen til Mette-Marit gikk glipp av en plass blant de 5 på topp i rankingen fra hotel.info med kun 5,31 poeng.

I nasjonal sammenheng stemte hotellgjestene Oslo inn til en femteplass med 5,97 poeng, hvilket ikke var nok til en plass blant de topp 20 internasjonalt.

Pressekontakt:

Timo Vavrinec, Aleksander Szumilas