hotel.infos hotellprisbarometer: Hvilket land har de høyeste hotellprisene?

20 Jan, 2011, 08:00 GMT Fra hotel.info

NURNBERG, Tyskland, January 20, 2011 /PRNewswire/ -- I hvilket land var de gjennomsnittlige hotellromprisene høyest, og hvor tilbød hotellbransjen et relativt gunstig opphold? hotel.info [ http://www.hotel.info ], den gebyrfrie nettreservasjonstjenesten for over 210 000 hoteller verden over, undersøkte hotellprisforespørslene sine på internasjonalt nivå i slutten av fjerde kvartal i 2010.

Resultatet:

- Russland er dyreste hotelland i Europa

- I Ungarn overnattet gjester billigst

- Internasjonalt steg hotellprisene i fjerde kvartal i 2010 i gjennomsnitt med drøye to prosent i forhold til samme kvartal året før

Resultatene fra hotel.infos [ http://www.hotel.info ] hotellprisbarometer på landsbasis*

*Henvisning til fremgangsmåten: Først ble hotellprisforespørslene i alle land som geografisk tilhører Europa regnet ut. Deretter følger rankingen av Top 20 i oppadstigende rekkefølge etter gjennomsnittlig rompris/natt.

I Russland var de gjennomsnittlige overnattingskostnadene høyest i fjerde kvartal av 2010. Hele 147 Euro måtte betales per natt ved avreise. Men heller ikke i Norge var hotelloppholdet vesentlig billigere, og gjestene måtte ut med 146 Euro. Og også i Sverige ble det forlangt fyrstelige overnattingspriser. Rundt 133 Euro måtte hotellgjesten betale i det nordeuropeiske kongeriket ved avreise.

Hotellnæringen i mange mellomeuropeiske stater forlangte betraktelig mindre. De gjennomsnittlige overnattingsprisene i f.eks. Italia, Østerrike, Portugal eller Tyskland lå merkbart under 100 Euro-merket.

Reisende i og til Polen, Hellas og Ungarn derimot kunne glede seg over hotellrom til "kuppriser". Særlig i sistnevnte land var prisene på hotellovernatting svært moderate og overgikk så vidt 70 Euro.

Alt i alt må det i den internasjonale sammenligningen også tas hensyn til en stabiliserende eller stigende trend for hotellromprisene. En sammenligning av de to kvartalene Q4 2010 og Q4 2009 viste en liten oppgang i hotellromprisene på rundt to prosent.

Pressekontakt:

Timo Vavrinec