I/O annonserer den første lanseringspartneren for FireFly(TM); BP tar tidlig i bruk en banebrytende landseismisk løsning

17 Mar, 2006, 12:37 GMT Fra Input/Output, Inc.

HOUSTON, March 17 /PRNewswire/ --

Input/Output, Inc. (NYSE: IO) og BP America Production Company, datterselskap til BP plc., London. (NYSE: BP), vil utvikle, og i fellesskap teste et banebrytende, trådløst seismisk innsamlingssystem bestående av ti tusen stasjoner, for å hjelpe ekspansjonen av Wamsutter gassfeltet i Wyoming. Dette er den første kommersielle applikasjonen fra I/Os FireFly landbildesystemet.

Bob Button, Wamsutter Performance Unit Leader hos BP, kommenterte avtalen, "Wamsutter-feltet er av strategisk produksjonsverdi for BP. Vi annonserte nylig en flerårlig, USD $2,2 billioner, utvidelse av vår innsats i utviklingen av oljefelt, og denne testen av FireFly-systemet vil utføres som en del av det tilknyttede teknologiske feltprøveprogrammet på USD $120 millioner, som vil foregå over to år. Vi er henrykte over muligheten til å teste denne nye seismiske innsamlingsteknologien. Det kan potensielt gi oss mulighet til å betraktelig forbedre oppløsning og karakterisering av målreservoar, mens innvirkning på miljøet, og risikoene knyttet til operasjoner i seismiske felt forminskes."

Annonsert på SEGs (Society of Exploration Geophysicists) årsmøte i november 2005, FireFly er den aller siste helbølge-opptaksplattformen i I/Os portofolie. FireFly kombinerer dokumentert trådløs kommunikasjon, datalagring og kraftteknologier fra andre industrier i et seismisk opptakssystem, som opererer uten kabler. Med dets trådløse arkitektur, har FireFly kunnet stå for dramatiske forbedringer innen systemvekt, operasjonsproduktivitet, og helse, sikkerhet og miljøytelse (Health, Safety and Environment, HSE).

Jim Hollis, visepresident i New Ventures - FireFly hos I/O, kommenterte, "Fremskynding av inkorporeringen av nye teknologier innen E&P-sektoren krever at alle parter tar inn nye kommersielle modeller. BP har en lang historie som teknisk og kommersiell pioner, spesielt innen det seismiske området. Deres utplassering av et permanent helbølgeseismiskovervåkningssystem ved Valhall, og deres støtte av opptaksteknologi basert på noder i havdypet er kun to eksempler på deres ledelse innen bruken av nestegenerasjons seismiske teknologier. Vi er henrykte over å ha dem med som den første lanseringspartneren fra et olje- og gassfirma for FireFly."

Over de neste månedene vil BP fullføre tillatelsesprosessen slik at den første innsamlingen med FireFly kan starte i det fjerde kvartalet i 2006. I tillegg vil BP og I/O samarbeide for å sikre deltagelsen av andre olje- og gassfirmaer, og seismiske akvisisjonsleverandører for testing av FireFly-systemet i komplekse bildemiljøer rundt hele verden.

For mer informasjon om FireFly, besøk http://www.i-o.com/firefly .

Om I/O

I/O er en ledende forsørger av teknologifokuserte seismisk løsninger. Firmaet leverer banebrytende seismisk innsamlingsutstyr, programvare og planlegging og seismisk bearbeidingstjenester til den globale olje og gassindustrien. I/Os teknologier er tatt i bruk i begge landene og marine miljøer, i tradisjonelle 2D og 3D undersøkelser, og i hurtigvoksende områder som tidsforløp (4D) reservoar overvåking og hel bølge avbilding. Med hovedsete i Houston, Texas, I/O har også regionale kontorer i Canada, Latin-Amerika, Europa, Kina, Russland, Afrika og Midtøsten. Ytterligere informasjon er tilgjenglig på http://www.i-o.com .

Kontakt: Kelly Smith, Director - Corporate Marketing Communications
             +1-281-879-3593 eller ksmith@i-o.com

FireFly(TM) er et varemerke fra Input/Output, Inc.

Informasjonen i heri inneholder forutseende uttalelser innenfor betydningen av kapittel 27A av <<Securities Act>> av 1933 og kapittel 21E av <<Securities Exchange Act>> av 1934. Faktiske resultater kan variere betraktelig fra de beskrevet i disse forutseende uttalelsene. Alle forutseende uttalelsene reflekterer tallmessige antagelser og involverer et antall risikoer og usikkerheter. Disse risikoene og usikkerhetene inneholder risikofaktorer som har blitt gitt til kjenne av I/O under filarbeidet med <<Securities and Exchange Commission>>.

Webområde: http://www.i-o.com .

KILDE Input/Output, Inc.