I/O inngår flerårig avtale med reservoar utforskingsteknologien; Demonstrerer økt aksept av hel bølge avbilding i E&P-industrien

05 Aug, 2005, 02:33 BST Fra Input/Output, Inc.

HUSTON og OSLO, Norge, August 5 /PRNewswire/ -- Input/Output, Inc. (NYSE: IO) og reservoar utforskningsteknologi (NOTC: RXTA/RXTB), en marine seismisk kontraktør med hovedsete i Oslo, meldte i dag om signeringen av en flerårig avtale for kjøpet av I/Os VectorSeis Ocean(TM) (VSO) system. VSO er en omgrupperbar, havbunnskabel (OBC) seismisk avbildingssystem utstyrt med VectorSeis(R) digital, hel bølgesensorer for flerkomponent datafangst ved sjøbunnen. RXT ble tidligere kjøpt, og plassert i gulfen i Mexico, og var det første kommersielle VSO-systemet i juni 2004.

RXT har sendt ut en kjøpeordre til I/O for det første systemet dekket av avtalen, som I/O har til hensikt å levere til RXT ikke noe senere enn det første kvartalet i 2006. I tillegg til nylig bestilte system, gir avtalen enda to systemer i 2007, med avtale om verdensomfattende enerett, med et grunnlag for RXT for et kjøp at ytterligere to VSO-systemer i 2006 og geografisk unntak av Nordsjøen, gjennom 2007. Kjøpeprisen på et individuelt VectorSeis Ocean-system ligger typisk mellom 17-22 millioner US dollar, avhengig Av endelige konfigurering av systemet.

Bob Peebler, president og administrerende direktør i I/O, kom med følgende uttalelse: <<Det faktum at RXT har forpliktet deres selskap til VSO-systemet er betydelig da dette demonstrerer økt industriell akseptering av hel bølge avbilding på sjøbunnen. VectorSeis Ocean støtter I/Os strategi om å levere teknologi som tillater våre kontraktørkunder å oppnå forberedelser i produktiviteten over flere etapper, frembringe valør for deres kunder og investorer, og skille dem selv fra konkurrenter som er utrustet med legatteknologi.>>

Mike Scott, administrerende direktør i RXT, kom med følgende uttalelse: <<RXT fokuserer på å gi høykvalitets marine OBC data ved en konkurransedyktig pris til våre olje og gass kunder. RXTs unike og effektive driftsteknologier, kombinert med VectorSeis Ocean avbildingsteknologi, gir en endring i kampen om datafangst ved sjøbunnen. Vi fortsetter å vaere tilfredsstilt ved den økte produktiviteten vi virkeliggjør ved å dra nytte av VSO-systemet. Med de ytterligere fem VSO-systemene vil vi vaere i stand til å betjene seks hel bølge OBC besetninger rundt om i verden innen slutten av 2007. Med faerre enn ti OBC besetninger i operasjon over hele verden i dag, og halvparten av disse med hel bølge kapabilitet, er RXT i en klar posisjon for å vaere en av de ledende tjenesteleverandørene i denne hurtigvoksende delen av den seismiske innsamlingsforretningen. Vi har til full hensikt å gå igjennom med denne avtalen og på den måten forsikre våre egne klienter at vi er forberedt på å levere den beste løsningen for deres komplekse behov.>>

Siden utplasseringen av det første VSO-systemet har RXT tilegnet seg hel bølge data fra flere fralandsfelter for en stort olje og gasselskap i USA. GX teknologi (GXT), en I/O subsidiaer, har tjent rollen som prosjektleder for avbildingsprogrammet.

Mick Lambert, president i GXT: <<GXT har jobbet tett sammen med RXT for å sette i gang denne innledende serien av VectorSeis Ocean prosjekter i Gulfen i Mexico. Til dags dato har VSO datakvaliteten vaert enestående. P-bølgedata gir betraktelig forbedrede seismiske bilder sammenlignet med det levert av tradisjonelle, analoge OBC-systemer. GXT er nå i gang med bearbeidelsen av både P-bølge og den konverterte bølgedataene (S-bølge) og vi forventer å oppnå høykvalitets avbildingsresultater for E&P-klientene som arbeider sammen med oss for å fullstendig dra nytte av denne nye teknologien.>>

Om I/O

I/O er en ledende forsørger av teknologifokuserte seismisk løsninger. Selskapet leverer banebrytende seismisk innsamlingsutstyr, programvare og planlegging og seismisk bearbeidingstjenester til den globale olje og gassindustrien. I/Os teknologier er tatt i bruk i begge landene og marine miljøer, i tradisjonelle 2D og 3D undersøkelser, og i hurtigvoksende områder som tidsforløp (4D) reservoar overvåking og hel bølge avbilding. Med hovedsete i Houston, Texas, I/O har også regionale kontorer i Canada, Latin-Amerika, Europa, Kina, Russland, Afrika og Midtøsten. Ytterligere informasjon er tilgjenglig på http://www.i-o.com .

Om RXT

Reservoir Exploration Technology (Reservoar utforskningsteknologi) er et marine geofysisk selskap som spesialiserer seg i flerkomponent datafangst ved havbunnen. Firmaet ble opprinnelig opprettet som Terra Seismic Services i april 2002 i Norge, og ble finansiert av det private aksjefondet 3i og Lime Rock Partners med 18,8 millioner dollar som overgitt kapital i april 2004. En entitet i USA ble etablert i 2004, og den første operasjonen startet i Gulfen i Mexico i juni 2004. I juli 2005 mottok RXT en ytterligere kapital på 35 millioner US dollar ved en privat plassering. Ytterligere informasjon er tilgjengelig på http://www.rxt.com.

Kontakter:

I/O - Houston
    Kelly Smith
    +1-281-879-3593

RXT - Oslo
    Odd Erik Rudshaug
    +47-67828417

Informasjonen heri inneholder forutseende uttalelser innenfor betydningen av kapittel 27A av <<Securities Act>> av 1933 og kapittel 21E av <<Securities Exchange Act>> av 1934. Faktiske resultater kan variere betraktelig fra de beskrevet i disse forutseende uttalelsene. Alle forutseende uttalelsene reflekterer tallmessige antagelser og involverer et antall risikoer og usikkerheter. Disse risikoene og usikkerhetene inneholder risikofaktorer som har blitt gitt til kjenne av I/O under filarbeidet med <<Securities and Exchange Commission>>.

Nettside: http://www.i-o.com

KILDE Input/Output, Inc.