I/O selger altomfattende streamerteknologi-suite til Exploration Resources; Integrert løsning for avansert marinbildebehandling

24 Aug, 2005, 09:18 BST Fra Input/Output, Inc.

HOUSTON og BERGEN, Norge, August 24 /PRNewswire/ -- Input/Output, Inc. (NYSE: IO) annonserte i dag at Exploration Resources (ExRe),en marinseismisk serviceleverandør og skipsreder med hovedkontor i Bergen, Norge, har kjøpt en altomfattende oppgraderingssuite med marinstreamerteknologi som skal brukes i deres C-Orion fartøy. Dette gjør fartøyet til det første seismiske fartøyet som er fullt utstyrt med I/O's nyeste streamerteknologi-suite. C-Orion har blitt utstyrt med tidligere utgaver av I/O-teknologi samtidig som 2D-seismisk data har blitt skaffet fra Multiwave Geophysical og andre de siste årene.

De teknologiske oppgraderingene består av 70 km. med I/O's MSX Solid(TM)-streamer som nylig ble lansert og et avansert DigiCOURSE(R )-streamerposisjoneringssystem. Dette vil gjøre C-Orion til ett av verdens mest avanserte 3D- og 4D-seismiske fartøyer. De første oppgraderingskomponentene forventes å bli levert i løpet av tredje kvartal 2005. Den totale verdien av hele den teknologiske suiten er ca. USD 20 millioner.

Bjarte Fagerås, administrerende direktør i Exploration Resources sier, "I/O leverer innovativ teknologi som hjelper ExRe å skille seg ut i forhold til konkurrentene. Med dette streamersystemet vil vi kunne tilby olje- og gasselskaper en kostnadseffektiv løsning for å skaffe seismisk data av høy kvalitet og høy repeterbarhet med faerre bekymringer når det gjelder driftsstans. C-Orion har beveget seg inn i toppsjiktet av marinstreamerfartøy , som gjør det mulig for oss å gi våre aksjonaerer og kunder vesentlige verdier. I/O har alltid sørget for utmerket støtte og har et renommé innen bransjen for at de står fast bak sin teknologi gjennom hele produktets levetid. Den integrerte streamerløsningen som I/O leverer er unik innen bransjen og i tillegg til de teknologiske fordelene, får vi systemstøtte på ett sted."

Bob Peebler, administrerende direktør i I/O sier, "Vår strategi er å levere avansert marinbildebehandlings-teknologi som tar seg av de vanskeligste geofysiske utfordringene rundt om i verden. Det av vi utstyrer C-Orion med vår nyeste og mest avanserte streamerteknologi støtter vår strategi i å komme med innovative løsninger i markedet i samarbeid med innovative kunder. Salget til ExRe vil gi I/O den første anledning til å bruke vår avanserte marinstreamerløsning på ett enkelt fartøy."

Chuck Ledet, visepresident i Marine Imaging Systems hos I/O legger til, "Denne oppgraderingen er også spennende for oss fordi C-Orion vil bli det første fartøyet som blir konfigurert til å ta imot I/O's revolusjonerende DigiFIN(TM)-streamerkontrollsystem når det blir tilgjengelig til neste år. I/O utformer DigiFIN med det endelige målet å hjelpe seismikkleverandører å forbedre produktiviteten og levere bedre bildebehandlingskvalitet til olje- og gasselskaper. Vi ser frem til et naert samarbeid med ExRe's tekniske team for å sette i gang denne innovative teknologien."

DigiFIN styrer den laterale posisjoneringen av streamerkablene, som gjør det mulig å ha flere streamere naermere hverandre uten risiko for at de vikler seg inn i hverandre. Det at streamerne er tettere sammen fører til bedre seismiske bilder. DigiFIN gjør det også mulig med kortere linjebytte når fartøyet snur. Det gir en dramatisk økning i fartøysoperatørens produktivitet.

Oppgraderingen inkluderer også annen I/O-spissteknologi. Selskapets MSX Solid-streamer gjør det mulig å innhente data med lavlyd og reduserer driftsstans som forårsakes av vaeret og gir bedre seismisk bildebehandling på mindre tid. DigiRANGE II(TM)-akustisk posisjoneringssystem inkluderer akustisk tverravstivning langs hele lengden med streamere. MSX Solid, DigiRANGE II og DigiFIN er komponenter i I/O's Digi4D(TM )-streamerbildebehandlings-løsning med høy kvalitet og høy repeterbarhet som brukes ved datainnhenting innen marinmiljøet.

ExRe's oppgraderte suite innbefatter også energikilder som består av I/O Sleeve Guns og DigiSHOT(R)-digital kildestyring. Integrerte navigerings- og datasorteringssystemer leveres av Concept Systems, et heleid datterskap av I/O. Programvaren som leveres av Concept Systems fungerer som en dataintegreringsplattform som samler sammen ulike datastrømmer fra forskjellige seismiske undersystemer for å sikre bedre seismiske bilder med redusert MHS-risiko og syklustid.

Om I/O

I/O er en ledende teknologisk fokusert leverandør av seismiske løsninger. Selskapet leverer det nyeste innen seismisk utstyr til innhenting av data, programvare og planlegging og seismisk behandlingstjenester til den globale olje- og gassindustrien. I/O's teknologi anvendes både på land og i marinmiljøer, ved tradisjonelle 2D- og 3D-forskning og i hurtigvoksende områder som reservoarovervåking med 4D-seismikk og helsvingning-bildebehandling. Med hovedkontor i Houston, Texas, har I/O regionale kontorer i Canada, Latin-Amerika, Europa, Kina, Russland, Afrika og Midtøsten. Mer informasjon er tilgjengelig på http://www.i-o.com .

Om Exploration Resources

Exploration Resources ASA er en ledende leverandør av marinseismiske tjenester innen olje- og gassindustrien og fokuserer på tauet seismikk, multiklient seismiske tjenester og 4C/4D/SBL-operasjoner. Exploration Resources kjøpte nylig de siste aksjene hos Multiwave Geophysical, spesialist innen havbunnsseismikk, som dermed har blitt et heleid datterskap av Exploration Resources.

Informasjonen som finnes her inneholder utsagn om fremtiden som definert i NAK 27A i Securities Act av 1933 og NAK 21E i Securities Exchange Act av 1934. De faktiske resultatene kan bli vesentlig forskjellige fra det som beskrives i disse utsagnene som gjelder fremtiden. Alle utsagn som gjelder fremtiden er basert på forskjellige antagelser og omfatter en del risikoer og usikkerheter. Disse risikoene og usikkerhetene inkluderer risikofaktorer som fremlegges av I/O fra tid til annen i det som sendes til Securities and Exchange Commission.

Kontaktperson:
     I/O - Houston