I/O undertegner omfattende avtale med VectorSeis Ocean og RXT

07 Mai, 2007, 18:58 BST Fra Input/Output, Inc.

HOUSTON og OSLO, Norge, May 7 /PRNewswire/ --

- Viser fortsatt økning på markedet for seismisk helbølgeavbildning på havbunnen

Input/Output, Inc. (NYSE: IO) og Reservoir Exploration Technology (OSE:RXT), et kontraktsselskap innen marin seismikk med hovedkvarter i Oslo, Norge, har i fellesskap annonsert at de har undertegnet en flerårig avtale som styrker samarbeidet mellom selskapene og støtter opp under deres felles målsetning om å forsere bruken av seismisk helbølgeavbildning på havbunnen.

Avtalen innebaerer at RXT skal kjøpe et minimumsantall av VectorSeis(R) Ocean-systemer(VSO) hvert år, samt utstyr for utvidelser og erstatning, fra og med 2008, i bytte med ekslusiv tilgang til I/Os VSO-teknologi over hele verden. VSO er et system for gjenbrukbare havbunnskabler (OBC) til seismisk avbildning, som støtter flerkomponents innsamling av seismikkdata fra havbunnen og som kan bidra til høyoppløsningsavbildning under havflaten til selskaper som er involvert i olje- og gassleting og -utvinning. Under betingelsene i avtalen har RXT forpliktiet seg til minimumsinnkjøp på USD 160 millioner i løpet av de fre årene avtalene gjelder, et beløp i same størrelse som selskapets planer for minstevekst. Dessuten skal RXT gi royalties til I/O på omkr. 2,1% av inntektene det mottar fra ervervede tjenester med bruk av nåvaerende og fremtidige VSO-systemer. I/O og RXT er også enige om å samarbeide om F&U-arbeidet innenfor VSO.

Bob Peebler, President og CEO i I/O, sier at "RXT's fortsatte engasjement for VSO-systemet viser E&P-bransjens økende aksept av helbølgeavbilnding fra havbunnen og den evne systemet har til å både gi avbildninger av komplekse reservoarer og til drift i utfordrende omgivelser. Denne avtalen viser også hvor vellykket samarbeidet mellom I/O og RXT har vaert når det gjelder å fremme MBC-teknologien slik at den kan levere forbedret bildekvalitet på en effektiv, HSE-tilpasset måte. Sammen revolusjonerer vi havbunnsmarkedet ved å gjøre helbølgeavbildning mulig i stadig flere oljeområder offshore i hele verden."

Mike Scott, CEO i RXT, la til: "RXT har fokus på å levere OBC-data av høy kvalitet til konkurransedyktige priser til sine kunder innenfor olje og gass. Denne avtalen bidrar til at vi fortsatt skal kunne oppfylle denne oppgave. Vi er tilfreds med ytelsen og effektiviteten i de tre systemer vi har idag og, noe som er enda viktigere, med at våre kunder er fornøyd med bildekvaliteten på helbølgedataene. Vi ser frem til å arbeide med I/O over de neste årene for å bygge opp VSO-teknologien samtidig som vi vil forsøke å styrke produktiviten blant våre ansatte ytterligere. Vi byger videre fra vår opprinnelige operasjonsbase i Mexico-gulfen og har nylig offentliggjort planer om om utvidelser i Nordsjøen, Vest-Afrika og i det Kaspiske hav. Denne avtalen styrker våre ambisiøse vekstplaner i disse og andre strategiske markeder."

I 2005 offentliggjorde I/O og RXT i fellesskap en avtale som ga RXT verdensekslusivitet for VSO, under forutsetning av fremtidige kjøpsforpliktelser. Etter å ha plasert en kjøpsordre på et fjerde system tidligere i år opprettholdt RXT sin eksklusive tilgang til VSO frem til ut 2007. Avtalen som er offentliggjort i dag utvider RXT's verdenseksklusivitet til og med utgangen av 2011.

Om I/O.

I/O er et ledende leverandør av teknologifokuserte seismiske løsninger. Selskapet leverer ledende høyteknologisk utstyr, programvare for seismisk datainnsamling samt planlegging og behandlingstjenester for seismiske data og databibliotek til den globale olje- og gassindustri. Teknologi fra I/O leveres til både landbaserte og marine miljøer, som tradisjonell 2D og 3D kartlegging, samt til hurtigvoksende områder som time-lapse (4D) reservoarovervåking og helbølgeavbildning. I/O har hovedkvarter i Houston, Texas og har regionkontorer i Canada, Sør-Amerika, Europa, Kina, Russland, Afrika og Midt-Østen. Videre informasjon kan finnes på www.i-o.com.

Om RXT

Reservoir Exploration Technology ASA (RXT) er et maringeofysisk selskap som spesialiserer seg innenfor flerkomponents innsamling av seismiske data fra havbunnen. Flerkomponents seismikk kan løse mange problemer som ikke kan løses med tauet streamerseismikk, og har som målsetning å forbedre oljeutvinningen på eksisterende felt. Teknologien gir også bedre datakvalitet til leting og kan også vaere løsningen hvor tauede streamere ikke er praktisk på grunn av høy plattformtetthet og/eller grunne farvann. Selskapet har kontorer i Oslo, London og Houston. RXT er oppført på Oslo Børs (OSE ticker: RXT). Videre informasjon kan finnes på www.rxt.com.

Informasjonen i dette dokumentet omfatter fremadskuende uttalelser i betydningen dette brukes i Avsnitt 27A i Securities Act of 1933 og Avsnitt 21E i Securities Exchange Act of 1934. Faktiske resultater kan variere vesentlig fra dem som er beskrevet i slike fremadskuende uttalelser. Alle fremadskuende uttalelser inneholder mange antagelser og innebaerer flere tilfeller av risiko og usikkerhet. Slike risikoer og usikkerheter omfatter risikofaktorer som fra tid til annen legges frem av I/O i det de sender inn til Securities and Exchange Comission i USA.

I/O - Houston
    Chief Financial Officer