La meg høre hjerteslagene dine

22 Des, 2010, 07:15 GMT Fra European Space Agency

NOORDWIJK, Nederland, December 22, 2010 /PRNewswire/ -- Tenk om det å registrere pulsen din var like lett som å høre musikk mens du jogger? Takket vaere avansert romteknologi kan en iPhone snart gjøre begge deler: Holde deg oppdatert på både favorittartister og kroppsfunksjoner.

Med støtte fra ESAs Technology Transfer Programme (ESA TTP) har det sveitsiske selskapet CSEM i år skapt den endelige prototypen av Pulsear. En bitteliten enhet innbakt i en vanlig ørepropp bruker infrarøde signaler til å se hvor raskt hjertet ditt slår. Den sender infrarøde signaler gjennom vevet i øret ditt. En bitteliten fotodiode registrerer resultatet og sender informasjonen, via ørepluggenes ledning, til en enhet du kobler til telefonen din.

Resultatet er en nøyaktig avlesning av pulsen din, uten å måtte bruke de irriterende brystbeltene.

"Mange mennesker hører på musikk mens de trener, og mange synes disse brystbeltene med pulsmåler er ubehagelige å bruke," sa CSEM's dr. Andrea Ridolfi. "Derfor syntes vi det var fornuftig å måle pulsen via øret."

Romteknologi ga løsningen

CSEM har tidligere prøvd å lese av pulsen ved bruk av øretelefoner, men resultatene har ikke vaert gode nok, sa dr. Ridolfi. Grunnen var at den tilgjengelige teknologien ikke var sofistikert nok. Men det var før CSEM, på oppdrag for ESAs Long Term Medical Survey system, utviklet en komplisert brystsensor for å måle oksygennivået i astronauters blod. "Da vi var ferdige med det, bestemte vi oss for å gjenbruke oppfinnelsen," sa dr. Ridolfi.

Med støtte fra ESA TTP's 'Technology Transfer Demonstrator'-initiativ lyktes CSEM med å skape prototypen. Initiativet støtter utviklingen av ny hardware og software for å bygge bro mellom romteknologi og mer jordnaer bruk.

En iPhone-applikasjon viser pulsen din på skjermen og sammenligner for eksempel dagens joggetur med en fra i forrige uke. Folk som testet denne appen mens de trente var veldig fornøyde med den. Mens den nåvaerende prototypen bare måler puls, kan man ikke se bort fra at fremtidige versjoner kan tilpasses til å måle flere kroppsfunksjoner, som oksygeninnholdet i blodet. Det vil i så fall åpne for en hel rekke medisinske applikasjoner.

"Teknologioverføring fra rommet har et enormt potensial i forhold til å inspirere innovasjon på områder som du ikke skulle tro hadde noe å hente fra romteknologi," forklarer Frank M. Salzgeber, sjef for ESA TTP. "ESA TTP vil gjerne bidra til at europeisk industri får mulighet til å videreformidle sofistikert romteknologi til sine markeder."

Technology Transfer Demonstrators: http://www.technology-forum.com/demonstrators/

For mer informasjon: http://www.esa.int/ttp

KILDE European Space Agency