Ledende portugisisk bank blir investor i Saxo Bank

25 Jan, 2008, 09:12 GMT Fra Saxo Bank A/S

KØBENHAVN, January 25 /PRNewswire/ -- Espirito Santo Financial Group (ESFG) og Banco Espirito Santo Group (BES-gruppen), Portugals 3. største finansgruppe, har annonsert en strategisk investering i Saxo Bank ved å ta fem prosent eierskap i den danske bankens egenkapital.

Med en avtale som gir den portugisiske gruppen muligheten til å utvide andelen til 10 prosent innen fem måneder, kan den bli den tredje største aksjonæren i privateide Saxo Bank sammen med de to grunnleggerne og direktørene Kim Fournais og Lars Seier Christensen, og det amerikanske private aksjefondet General Atlantic. Når transaksjonen er fullført, vil Saxo Bank bli rangert som den fjerde største danske banken etter markedsverdi.

Saxo Banks markedsvurdering anslås til 1,26 milliarder euro, og transaksjonen tas godt imot av begge bankene som et strategisk trekk som ikke bare vil styrke deres godt etablerte partnerskap, men som også vil generere nye muligheter for vekst og utvidelse. Når begge parter har ti prosents eierskap, kan BES-gruppen og ESFG sammen velge et medlem til Saxo Banks styre.

BES-gruppen har aksjemajoriteten i Banco Best, en white-label-partner til Saxo Bank siden 2006. I fjor ble Banco Best rangert som den beste internettbaserte forbrukerbanken i Portugal. "Med Saxo Banks godt etablerte merittliste som ledende og innovativ aktør i den globale nettbaserte investeringsbransjen, ser vi et stort potensial på det internasjonale markedet i å kombinere kreftene våre gjennom denne investeringen," sier Ricardo Salgado, president i BES-gruppen.

Ifølge Ricardo Salgado vil utvidelsen av det allerede godt etablerte partnerskapet mellom BES-gruppen, gjennom Banco Best, og Saxo Bank mot et bredere og mer omfattende samarbeid om produkter og markeder åpne en rekke gjensidig fordelaktige muligheter for begge bedriftene, både hjemme og utenlands. "Vår kapitalinvestering i Saxo Bank er en anerkjennelse av verdien av og styrken i vårt partnerskap. Etter å ha arbeidet så tett sammen med Saxo Bank som vi har, kunne vi ikke ha ønsket en bedre partner, eller en mer lovende investering på dette området," sier Ricardo Salgado.

I en felles uttalelse peker Kim Fournais og Lars Seier Christensen på denne investeringens strategiske art og betydning. "Vi er svært glade for å ønske BES-gruppen og ESFG velkommen som viktige aksjonærer som vil bidra til å styrke og utvide kjernevirksomheten vår. Vi er godt kjent med bankens ledelse og personell, og vet å sette pris på dem som meget profesjonelle og kunnskapsrike operatører både på det hjemlige og det utenlandske markedet. Vi er sikre på at den erfaringen og skarpsindigheten de tar med seg vil hjelpe oss med å styrke og utvide våre globale aktiviteter, og føre våre produkter og tjenester til nye markeder."

Sammen vil BES-gruppen og Saxo Bank utforske sine strategiske muligheter til nærmere samarbeid på utenlandske markeder som Brasil, Afrika og Macao.

I denne kontanttransaksjonen vil alle nåværende aksjonærer bli tilbudt proporsjonal deltakelse i salget av de første fem prosentene til BES-gruppen og ESFG, og ytterligere fem prosent hvis disse entitetene deretter benytter seg av sin opsjon i løpet av de neste 5 månedene.

BES eier 66 prosent av Banco Best. Group Portugal Telecom, det største telekonsernet i Portugal, eier de resterende 34 prosentene. Lisboa-baserte Banco Best ble grunnlagt i 2001, og tilbyr en rekke produkter og tjenester for formuesforvaltning (mer enn 1500 aksjefond fra 37 internasjonale formuesforvaltere), en rekke forretningsprodukter (REIT, ETF, ADR, 2 kjøpsrettsplattformer, og den Saxo-drevne tjenesten Best Trading Pro). Banco Best har Portugals største markedsandel, 27 prosent, av utenlandske aksjefond, og 27 prosents markedsandel av derivater fra nettbasert handel. Siste år økte forvaltede formuer med 43 prosent, og oversteg 1,1 milliarder euro.

Om Saxo Bank

Saxo Bank er en moderne investeringsbank som spesialiserer seg på nettbasert handel i de internasjonale pengemarkedene. Saxo Bank gir klientene mulighet til å handle Forex, CFD, aksjer, Futures, opsjoner og andre derivater, og tilbyr porteføljeforvaltning via SaxoTrader, den ledende plattformen for nettbasert handel. SaxoTrader er utviklet av Saxo Bank, og er tilgjengelig for dagens investor direkte fra Saxo Bank, eller gjennom en av våre globale samarbeidspartnere, der den er en integrert del av våre partneres infrastruktur. Et av Saxo Banks betydelige forretningsområder er white-labelling. Dette vil si at bankens nettbaserte handelsplattform tilpasses og merkes for andre finansinstitusjoner og meglere. Saxo Bank har mer enn 100 white-label-partnere, og kan vise til tusenvis av klienter i over 170 land. Bankens nettside, http://www.saxobank.com, får rundt 65 000 besøk hver dag. Saxo Bank har i dag rundt 1200 ansatte fra nesten 60 ulike land. Saxo Bank har hovedkvarter i København, og driftskontorer i London, Genève, Zürich, Singapore og Marbella. Den har også et representantkontor i Beijing og et IT-utviklingssenter i St. Petersburg.

Om Banco Espirito Santo Group

Banco Espírito Santo ble grunnlagt i 1920, og er den nest største private finansinstitusjonen, med Espirito Santo Financial Group og Crédit Agricole som hovedaksjonærer. Banken har en ledende posisjon i Portugal med en gjennomsnittlig markedsandel på 20% og 1,7 millioner klienter. Med et økende internasjonalt nærvær har banken styrket seg på sin ekspertise i bedriftsbankvirksomhet, investeringsbankvirksomhet og privat bankvirksomhet i 17 land på fire kontinenter.

KILDE Saxo Bank A/S