Liberty Alliance danner en digital identitetshåndteringsgruppe i Norge

18 Okt, 2006, 08:00 BST Fra Liberty Alliance

OSLO, Norge, October 18 /PRNewswire/ --

- Samler organisasjoner innen staten, naeringslivet og undervisning for å fremme identitetshåndteringsløsninger som er åpne og sikrer og som tar hensyn til personvern

Liberty Alliance, som er et internasjonalt konsortium som arbeider for et sikrere Internett for forbrukerne, myndigheter og naeringslivet, kunngjorde i dag at de har satt i gang en saerinteressegruppe som er dannet for å bistå i igangsetting av åpne og interoperabile identitetshåndteringsløsninger innen forskjellige sektorer i Norge. Medlemmene av Liberty Alliances saerinteressegruppe i Norge samarbeider for å ta fatt på saker innen naeringslivet, personvern og teknologi for sammen å utvikle vellykket identitetshåndtering, SOA (tjenesteorientert arkitektur) og nettjenester basert på åpne standarder og foretaksretningslinjer fra Liberty Alliance.

Liberty Alliance kunngjorde dannelsen av den norske gruppen ved Liberty Alliances utplasseringsworkshop som ble holdt denne uken i Oslo og som var sponset av Brønnøysundregistrene, Liberty Alliance og Sun Microsystems. Grunnleggerne av gruppen inkluderer representanter fra Brønnøysundregistrene, Kantega, Norway.no, Sun Microsystems, Telenor, UNINETT og Universitetet i Oslo. Mangfoldet blant medlemmene hjelper å sikre at resultatene i gruppen innfrir behovene som finnes innen online-identitetshåndtering for utplasserere og brukere innen forskjellige industri- og markedssektorer. Alle Liberty-medlemmer som er interesserte i å fremme interoperabile og pålitelige identitetshåndteringsløsninger som ikke er bundet til noen bestemt plattform, kan bli medlem av den norske Liberty Alliance saerinteressegruppen.

"Medlemmer av Liberty Alliance danner hele tiden saerinteressegrupper som skal hjelpe myndigheter og foretak å realisere forretningsfordelene med Liberty-basert sammenslutninger, SOA-er og nettjenester fortere og mer effektivt", sier George Goodman, styreleder i Liberty Alliance og lederen for Platform Capabilities Lab hos Intel. "Liberty Alliance vil gratulere medlemmene av den norske saerinteressegruppen med arbeidet for å levere åpne identitetshåndteringsløsninger som brukerne kan stole på vil gi sikrere online-transaksjoner med større hensyn til personvern."

Om Liberty Alliance saerinteressegrupper

Medlemmer av Liberty Alliance danner saerinteressegrupper for å sammen ta seg av og løse forskjellige regionale og globale saker innen digital identitetshåndtering. Libertys saerinteressegrupper inkluderer en gruppen innen helsesektoren (eHealth group), en gruppen innen den offentlige sektoren (eGovernment group) og en gruppe som befatter seg med identitetstyveri. Det finnes en komplett liste med alle Liberty Alliances saerinteressegrupper på http://www.projectliberty.org/liberty/about/structure. For å få ytterligere informasjon om å bli med i en saerinteressegruppe i Norge, kan Andrew Shikiarat kontaktes på andrew@projectliberty.org.

KONTAKT:
    Russell DeVeau