LifeGem nå også klar for introduksjon i Norge

22 Mar, 2005, 09:00 GMT Fra LifeGem Europe BV

ZUNDERT, Nederland, March 22 /PRNewswire/ --

- Ekte diamant laget fra asken av en kjaer avdød

Når en av våre naere og kjaere går bort har mange etterlatte behov for et håndfast personlig minne vi kan ta og føle på. Det å gjøre asken fra våre kremerte avdøde om til smykker er ikke noe nytt fenomen. Etter introduksjonen av LifeGem-diamanten i Benelux-landene (2003) og i Tyskland (2004) blir det også i Norge om kort tid mulig å velge en ekte sertifisert diamant fra den avdødes aske.

Diamanter av høy kvalitet oppstår ikke bare i naturen, men kan også bli kunstig framstilt. Dette skjer ved at karbon, som er diamantenes grunnelement, blir brakt i sammenlignbare forhold som det opplever i naturen. LifeGem Created Diamonds har utviklet en metode for å trekke ut rent karbon fra asken etter en kremering. I en spesiallaget diamantpresse oppstår så, etter noen uker, en rå diamant. I naturen tar denne samme prosessen millioner av år. Deretter blir den rå diamanten pusset og slipt til omtrent hvilken som helst ønskelige form. Alle GemLife-diamanter blir verdsatt og sertifisert individuellt, og ved hjelp av laser får den påført et unikt kjennemerke og om ønskelig en personlig tekst fra den etterlatte. Via sikre og beskyttede internettsider med trackingsystem kan de etterlatte selv følge med på hele prosessen.

Amerikansk oppdagelse

LifeGem-diamanten ble funnet opp og utviklet i Amerika. Ton Jaspers introduserte så LifeGem til Europa, etter at han mistet en av sine kjaere. Denne nederlandske forretningsmannen lette etter en mulighet til å kunne baere med seg et håndfast minne av avdøde. På internett oppdaget han LifeGem Created Diamonds, og tok kontakt for å bestille tre diamanter.

"Det første inntrykket er at dette er nesten vanskelig å tro på. Når man fordyper seg i materialet kan man ikke komme bort fra at dette er veldig unikt. Og ja, det er en ekte diamant, med de samme fysiske egenskapene som diamanter som blir funnet i naturen. Sammenlign en rose som blir plukket i naturen med en rose som er vokst fram i en blomsterkasse og ligger til salgs hos en gartner. Begge rosene har samme skjønnhet og de samme egenskapene," forklarer Tom Jaspers. "Jeg synes at alle i Europa må få samme mulighet til å anskaffe disse minnegjenstandene. Derfor har vi nå opprettet LifeGem Europe i samarbeid med LifeGem Created Diamonds i USA."

www.lifegemeurope.com
    NOTIS TIL REDAKSJONEN:
    Fotografier til fritt bruk er tilgjengelige om ønskelig.

KILDE LifeGem Europe BV