M&M's (R) lover å utbetale belønning på to millioner mørke M&M's (R)-sjokoladekuler for å feire gjenfinning av Munchs mesterverk "Skriket"

01 Sep, 2006, 11:58 BST Fra Masterfoods USA

HACKETTSTOWN, New Jersey, September 1 /PRNewswire/ --

Bare noen dager etter at M&M's (R) meldte om en søt belønning for det stjålne Munch-mestermerkets tilbakekomst, er maleriet angivelig blitt gjenfunnet i Norge.

(Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20060831/CGTH066 )

Forrige uke utlovet M&M's (R) en belønning på to millioner mørke M&M's (R)-sjokoladekuler i finnerlønn for maleriet, som del av selskapets reklamekampanje for lanseringen av M&M's (R) mørk sjokolade. En ny reklameannonse for M&M's (R) viser varemerkets figur "Rød", som ganske uventet hopper paradis i bakgrunnen av "Skriket" for å demonstrere at "nå er mørk blitt moro". Annonsen, som tilfører litt spøk og moro til det berømte "mørke" og dystre eksistensielle bildet, ble lansert på toårsdagen for tyveriet av maleriet.

"Vi valgte å bruke "Skriket" i kampanjen fordi det er ett av de mest kjente "mørke" maleriene i verden," sier Anibal Martini, markedsføringsdirektør hos M&M's (R). "Vi er selvfølgelig veldig glade for at bildet er blitt funnet igjen, og vi skal absolutt utbetale belønningen som vi har lovet ut".

Martini sier at naermere detaljer vil bli avgjort når det er klarlagt at det maleriet er ekte og belønningen kan koordineres med politiet i Oslo, hvor mesterverket ble funnet etter at det ble stjålet fra Munch-museet for to år siden.

To millioner mørke M&M's (R)-sjokoladekuler utgjør omtrent 40 000 poser på 50 gram (1.69 unse), med en markedspris på rundt 22 000 amerikanske dollar, tilsvarende ca. 140 000 kr.

Om Masterfoods USA

Masterfoods USA, som er naeringsmiddel- og dyrematssegmentet til det amerikanske selskapet Mars, Incorporated, er en av verdens ledende matprodusenter. Med en årsomsetning på mer enn 5 milliarder amerikanske dollar utgjør denne virksomheten et mønstergyldig eksempel for kvalitetsmerker. Masterfoods USA, som har hovedkvarter i Hackettstown i delstaten New Jersey, har mer enn 8000 ansatte i USA og 39 filialer rundt om i landet. Selskapet eier noen av de mest kjente varemerkene i verden, som M&M'S (R), SNICKERS (R), UNCLE BEN'S (R), PEDIGREE (R)-hundemat og WHISKAS (R)-kattemat.

KILDE Masterfoods USA