Motorola får statlig kontrakt for biometriske pass og visa

05 Des, 2006, 08:00 GMT Fra Motorola, Inc.

BASINGSTOKE, England, December 5 /PRNewswire/ --

- Selskapet skal levere multimodus-løsning for identitetsforvaltning med digitalt opptak av fingeravtrykk, ansiktsbilder og underskrifter.

Motorola, Inc. (NYSE: MOT) melder i dag at selskapet har inngått kontrakt med norsk UD og Politiets data- og materielltjeneste om å besørge innsamling og verifisering av biometriske data til norske pass, visa og andre reisedokumenter. Biometriske data gjør det mulig å identifisere personer ved hjelp av unike fysiske kjennetegn som fingeravtrykk, iriser eller ansiktstrekk.

Motorolas løsning for den norske stat vil bli én av de første i Europa som overholder EU-standardene som krever at behandlingssystemer for pass og visumsøknader skal omfatte digitale fingeravtrykk, ansikts- og signaturgjenkjennelse. Dette utgjør en multimodus-kombinasjon som bidrar til økt dataintegritet og -sikkerhet ved å benytte flere identifikasjonskilder framfor bare én enkel.

Motorola skal levere rundt 700 permanente registreringsstasjoner til bruk i Norge og videre 100 flyttbare versjoner til bruk i norske ambassader og andre registreringsstasjoner verden over. Funksjonen for fingeravtrykksopptak vil støtte bilder med oppløsning på 1000 PPI i tillegg til vanlig standard på 500 PPI. Hensikten med teknologien er å gjøre behandlingsprosessen lettere for pass- og visumsøkere, samtidig som den innhenter data som ID og PDMT kan benytte til å styrke grensesikkerheten.

"Som en av verdens ledende leverandører av identitetsforvaltnings- og sikkerhetsteknologi, er Motorola veldig glad for å kunne samarbeide med UD og Politiets data- og materielltjeneste om å utvikle et avansert, verdensomfattende system for sivil legitimasjon, sier Ricardo Galeano, biometrikkdirektør hos Motorola Networks & Enterprise. "Denne kontrakten bygger på Motorolas 30-årige historie på biometrikkfeltet, hvor vi har levert pålitelige løsninger som gir raske og nøyaktige resultater til bruk for private, myndigheter, og flyplass- og grensekontroller.

Motorola skal også levere programvare som veileder søkere gjennom hele registreringsprosessen under opptaket av biometriske data, inkludert lokale språkversjoner til de flyttbare enhetene. Selv om UD-personale fortsatt vil holde oppsyn med prosessen, vil programmet gjøre det lett for søkere å bruke registreringsstasjonene, slik at de ansatte ikke behøver å bidra med mye assistanse.

"Brukervennlighet er nøkkelen til at disse systemene skal fungere, sier Elin Østebø Johansen, avdelingsdirektør i UD. "Det er veldig viktig for oss at vi kan tilby folk en enkel måte å søke om pass eller visum som oppfyller de nye biometriske kravene. Registreringsprosessen blir rask og selvinnlysende, og de biometriske dataene samles inn samtidig med den demografiske innformasjonen som alltid har vaert obligatorisk.

Motorolas løsninger for identitetsforvaltning og sikkerhet innhenter, forvalter og beskytter reiserelaterte biometriske data i henhold til ICAO-standard (International Civilian Aviation Organisation). Løsningen vil også oppfylle ISO-kravene(International Standards Organisation) for oppbevaring og sikker enkryptering av samt interoperabilitet for biometrisk info, og overholde bestemmelsene i den norske dataloven.

Om Motorola

Motorola er kjent verden over for innovasjon og lederskap innen trådløs og bredbåndkommunikasjon. I tråd med visjonen om sømløs mobilitet setter Motorolas folk alt inn på å hjelpe deg med å opprettholde enkle og sømløse forbindelser til personer, informasjon og underholdning som du søker etter. Dette oppnår vi ved å konstruere og levere essensielle produkter og opplevelser samt kraftige nettverk, samtlige med fullt utbygde støttetjenester. Motorola er oppført på Fortune 100-listen, og har tilstedevaerelse og innflytelse verden over. I 2005 hadde selskapet en omsetning på 35,3 milliarder amerikanske dollar. For mer informasjon om bedriften, ansatte og teknologiske nyvinninger, gå til http://www.motorola.com.

MOTOROLA og den stiliserte M-logoen er registrert hos USAs patent- og varemerkemyndigheter. Alle andre produkt- eller tjenestenavn tilhører de respektive eierne.

Web site: http://www.motorola.com

KILDE Motorola, Inc.