Northern Trust valgt av Fjärde AP-fonden for et forvaltningsmandat på 18 milliarder amerikanske dollar

26 Sep, 2005, 10:00 BST Fra Northern Trust Corporation

LONDON, September 26 /PRNewswire/ -- Northern Trust, en ledende utbyder av tjenester innen global forvaltning, kapitaladministrasjon og investeringsstyring, er av svenske Fjärde AP-fonden, en av de fire svenske pensjonsfondene, valgt til å forvalte omkring 18 milliarder amerikanske dollar (138 milliarder svenske kroner) av fondets verdier. Northern Trust vil tilby en rekke tjenester for AP4 innen forvaltning og relaterte tjenester.

Administrativ leder i AP4, Agneta Wilhelmson Karemar, sier "Sammen med forvaltningsrådgiver Thomas Murray fortok vi en omfattende gjennomgang av globale forvaltningsutbydere og lokale banker, og vi er sikker på at vi i Northern Trust har funnet en langsiktig 'partner'. Northern Trust kan tilby tjenester som både har dybde og kvalitet, og vi mener de er i stand til å hjelpe oss med å møte våre målsetninger om å forbedre vår yteevne i hele vår globale portefølje."

"Å bli valgt av AP4 er en stor bekreftelse for oss og nok en viktig og spennende seier for Northern Trust i det svenske markedet. Takket vaere Northern Trusts anerkjente kapabiliteter og dokumenterte meritter globalt og da spesielt i Sverige, kan vi tilby meget konkurransedyktige tjenester til AP4," sier Anne-Lise Winge, leder for EMEA Sales i Northern Trusts avdeling for kapitaltjenester. "Norden som region er et kjerneområde for Northern Trust og er en del av vår langsiktige strategi som går ut på å øke antallet samarbeidspartnere blant svenske institusjoner og på den måten få en større tilstedevaerelse i området."

Om Northern Trust

Northern Trust Corporation (Nasdaq: NTRS) er en ledende tilbyder av investeringsstyring, administrering av kapital og fond, løsninger innen formuestyring og bankvirksomhet for virksomheter, institusjoner og velstående privatpersoner over hele verden. Northern Trust er et holdingselskap innen bankvirksomhet med base i Chicago og har 84 avdelinger i 18 stater og 11 avdelinger internasjonalt. Per 30. juni 2005 hadde Northern Trust forvaltningsmandat for 2,7 billioner amerikanske dollar og aktiva under investeringsforvaltning på 590 milliarder amerikanske dollar. Northern Trust ble stiftet i 1889 og er anerkjent som bransjeleder i kombinasjonen av high-touch-tjenester og ekspertise innenfor innovative produkter og teknologi. Besøk www.northerntrust.com mer informasjon.

Nettside: http://www.northerntrust.com

KILDE Northern Trust Corporation