Norton Rose lanserer nordisk gruppe

09 Nov, 2011, 09:00 GMT Fra Norton Rose LLP

LONDON, November 9, 2011 /PRNewswire/ --

Det internasjonale advokatfirmaet Norton Rose Group har i dag lansert en intern gruppe som skal hjelpe firmaet med å nå virksomheter i Norden på en bedre måte. Gruppen er ledet av den London-baserte partneren Tomas Gärdfors og har som mål å bygge videre på arbeidet Norton Rose Group gjør i denne regionen, en region hvor firmaet har vært aktivt i mer enn hundre år.

De senere årene har sett en vedvarende trend av utgående investeringer fra nordiske land til økonomier som Canada, Afrika og Australia - de samme regionene hvor Norton Rose Group har oppnådd betydelige utvidelser gjennom store fusjoner de siste to årene.

Norton Rose Group har bygget seg opp et rykte av å arbeide med høyt profilerte avtaler som involverer organisasjoner fra Norge, Danmark, Finland, Sverige og Island, spesielt i gruve- og energisektoren. Nylige avtaler omfatter rådgivning ved to av de største vindparktransaksjonene i Sverige, og en rekke nylige gruvetransaksjoner i Sverige og Finland. Norton Rose Group har også vært tungt involvert i den islandske finanskrisen siden 2008. Sverige-baserte Stena, SAS og energigiganten Vattenfall har også vært klienter av firmaet i lang tid.

Den nye nordiske gruppen har som mål å bedre koordinere disse innsatsene og legge til rette for mer kunnskapsdeling innenfor firmaet generelt.

Tomas Gärdfors, partner hos Norton Rose LLP, kommenterte:

"Det er ingen hemmelighet at de nordiske økonomiene er blant de sterkeste i Europa. Vår forståelse av regionen, sammen med vår egen voksende globale påvirkning, har betydd at vi har kunnet spille en rolle i denne hurtig voksende flyten av virksomhet mellom de nordiske landene og internasjonale vekstøkonomier.

"Frem til nå har det meste av vårt arbeid her blitt gjort på ganske opportunistisk vis. Det har betydd at vi har vært i stand til å bygge oss opp et betydelig rykte som et av de mest aktive internasjonale advokatfirmaene i regionen, men en slik tilnærming tar oss bare et stykke på veien. Å etablere denne interne nordiske gruppen vil hjelpe oss med å ta steget videre til neste nivå.

"Gruppen vil hjelpe oss med en bedre koordinering av arbeidet vi gjør på det nordiske markedet fra våre kontorer rundt om i verden. Ved inngangen til 2012 vil vi ha 43 internasjonale kontorer og over 2900 advokater. Å effektivt samle den nordiske ekspertisen til et så stort advokatfirma er en stor oppgave, og noe vi ikke har gjort før. Vi er imidlertid sterkt opptatt av å bygge videre på våre tjenester i regionen, og å samkjøre våre evner på en synkronisert og fokusert måte er et viktig steg på veien til å oppnå dette."

KILDE Norton Rose LLP