Omron(R) Ikke-invasiv blodtrykksmonitor med nyttig forhøyningsindeks, ansporer bearbeidelse av retningslinjene for behandling av høyt blodtrykk.

02 Jul, 2007, 10:47 BST Fra Omron Healthcare Co., Ltd.

KYOTO, Japan, July 2 /PRNewswire/ --

- HEM-9000AI Gjør det mulig å bruke det sentrale aortatrykket som måleindeks

Diagnostisering, behandling, og forebygging av høyt blodtrykk, og andre kardiovaskulaere sykdommer, er lagt frem for verdensomspennende forbedring, som følge av den nylige tilføyelsen til retningslinjene for behandling, som ble fremmet av Omron Healthcare sin ikke-invasive blodtrykksmonitor med forhøyningsindeks, HEM-9000AI.

På det syttende europeiske møtet om høyt blodtrykk, som ble avholdt 15-19 juni, 2007, i Milano, Italia, ble delegatene enige om å gjennomføre den første revidering av retningslinjene for behandling av høyt blodtrykk på fire år, ved å legge det sentrale aortatrykket til listen over blodtrykksindikatorer, som kan brukes i blodtrykksbehandling.

I tillegg til å ha nye, ikke-invasive, teknologier for måling av radial arteriell pulsbølge-aktivitet, indikerer ny forskning at blodtrykkssenkende legemidler påvirker det sentrale aortatrykket annerledes enn de påvirker det systoliske trykket som måles ved overarmen. Det sentrale aortatrykket er systolisk blodtrykk tatt ved roten av aorta i hjertet, og tilfeller er funnet hvor legemidler har senket overarmens systoliske blodtrykk, men ikke det sentrale aortatrykket.

Administrasjon av terapi for å senke det sentrale aortatrykket kan gjøre blodtrykkssenkende behandling enda mer effektivt, og på den måten gjøre det mulig for leger å bedre diagnostisere, behandle, og unngå høyt blodtrykk, myokardialt infarkt, forstørrelse av hjertet, arteriosklerose, og andre hjerte- og karsykdommer.

En grunn til at det sentrale aortatrykket først nå har blitt lagt til standardlisten over elementer for hvordan man overvåker blodtrykk, er at en målemetode som er enkel å utføre, og som er ikke-invasiv, har først nylig blitt tilgjengelig- fra Omron Healthcare. Tidligere har det ikke vaert enkelt å få en nøyaktig måling av det sentrale aortatrykket, og den vanlige prosedyren var invasiv, og medførte innsetting av kateter i hjertet.

Omron Healtcare sin HEM-9000AI radial arteriell pulsbølgemonitor, som debuterte i Japan i 2005, gjør det mulig å måle det sentrale aortatrykket enkelt, beleilig, og best av alt - på en ikke-invasiv måte.

HEM-9000AI er verdens første monitor som kan måle forhøyningsindeks (AI), automatisk fra det sene systoliske blodtrykket i den radiale arterien, (r-SBP2) - blodtrykket måles på det høyeste punktet av bølgerefleksjonenen, ved håndleddet, ved å bruke en pulsbølgesensor som helt og holdent er utviklet av Omron.

HEM-9000AI ble tilgjengelig i USA i 2006, og Omron planlegger å lansere apparatet i Europa, Kina, Taiwan, og Korea i naermeste fremtid. HEM-9000AI gjennomgår for tiden kliniske studier i mange land, og Omron Healthcare er engasjert i å utvikle modeller som er enda enklere å bruke, for å sørge for enda bredere godkjenning. Selskapet samarbeider også med medisinske institusjoner for å fremme utnyttelsen av monitoren effektivt.

Om Omron Healthcare

Omron Healthcare Co., Ltd. er et heleid datterselskap av Omron Corp, og er basert i Kyoto. Det er et firma som er spesialisert i helseutstyr for hjemme- og medisinsk bruk, og inkluderer digitale blodtrykksmonitorer, digitale termometere, kroppsfettmålere, og innhalatorer. Omron Healthcare har ca. 3300 ansatte over hele verden, og registrert omsetning frem til mars 2007, var 65.7 billioner yen. Selskapets administrerende direktør er Keiichiro Akahoshi.

Kontakt: Omron Healthcare Co., Ltd.
             Public Relations Department
             Kaori Iijima
             E-post: pr_ohq@omron.co.jp
             Tlf: +81-75-322-9309

KILDE Omron Healthcare Co., Ltd.