PaCentric® gir forbedret resultat for traumepasienter

02 Sep, 2013, 07:30 BST Fra Klinikum Friedrichshafen GmbH

FRIEDRICHSHAFEN, Tyskland, September 2, 2013 /PRNewswire/ --

PaCentric®, en løsning for utveksling av pasient bilder og rapporter, ble installert hos Klinikum Friedrichshafen i januar 2013. Siden installasjonen, har klinikken fått forbedret arbeidsflyt og pasientsikkerhet i den eksterne overføring av radiologiske undersøkelser.

Klikk her for å se denne Multimedia News release:

Akutt pasienttransport til spesialitet klinikker

I tilfeller der en akutt syk eller skadd pasient trenger en overføring til et spesialitet sykehus, gir vi tilgang til relaterte radiologiske bilder. Tidligere ble dette oppnådd ved å brenne undersøkelser og bilder på en CD eller DVD, som derretter ble sendt sammen med pasienten i helikopter eller ambulanse.

Denne prosedyren hadde flere ulemper:

• I tilfeller av store datasett, var CD-brennings prosedyren tidskrevende;

• Potensiell teknisk svikt i nettverk eller CD robot vil ofte føre til kvalitetsproblemer under lesing eller import;

• I en CD basert arbeidsflyt vil ikke den mottakende klinikken kunne se på undersøkelsen før pasienten ankommer. Dette kan forsinke livreddende behandling.

Verdien av PaCentric®

Etter installasjon av PaCentric®, kan den mottagene klinikken få tilgang til våre radiologiske bilder, selv før pasienten har forlatt Friedrichshafen. Dette gir oss forbedret kvalitet og økt pasientsikkerhet. Faktisk kan den mottakende klinikken, takket være den tidlige bilde tilgangen, konkludere med at henvisningen ikke er hensiktsmessig og dermed unngå unødvendig pasienttransport med mulighet til å fremskynde nødvendig behandling andre steder.

For ytterligere å øke pasientens datasikkerhet, har vi konfigurert PaCentric® slik at vi kan utføre direkte overføringer av bilder fra CT og MR arbeidsstasjoner. Dette alternativet kan bli brukt, for eksempel i tilfelle av svikt i vårt interne PACS system.

I en nødsituasjon, vil mottakeren bli gitt instruksjoner (via telefon og / eller e-post) om hvordan han eller hun kan få tilgang til relevante radiologiske bilder.

Polikliniske undersøkelser

Mange henvisende leger, fremfor alt, ortopediske kirurger, forventer å kunne se på bilder av den radiologiske undersøkelsen i tillegg til rapporten. Ved bruk av PaCentric® så vil henvisende lege få tilgang til relevante bilder i samme pasient rapport. Ved å holde all relevant informasjon på ett samlet sted, så vil pasientens datasikkerhet øke.

Et virkelig fleksibelt system

Etter vår konklusjon, er PaCentric® et meget fleksibelt system som muliggjør både bedre arbeidsflyt og sikkerhet i den eksterne overføring av radiologiske undersøkelser. De radiologiske undersøkelsene er avidentifiserte og sikret uten bruk av leide linjer eller VNP, noe som resulterer i en betydelig kostnadsreduksjon sett i forhold til konkurrerende løsninger. En annen unik løsning i PaCentric® gjør at mottakeren ikke behøver å installere noen programvare eller utføre andre type forberedelser. PaCentric® har en egen internett-leser med CE og FDA sertifisering, hovedsaklig beregnet for mottakere som ikke har DICOM arbeidsstasjon tilgjengelig, eller bare for å dekke umiddelbare behov.

PaCentric® er leverandør nøytral, noe som betyr at alle DICOM aktiverte enheter kan benyttes direkte uten behov for andre eksterne programmer.

PaCentric® er svært rimelig, med en årlig kostnad på mellom 13 - 65 tusen kroner for et helt sykehus, inkludert forbindelse til et ubegrenset antall enheter og ubegrenset mengde leveranser, samt full teknisk støtte.

Regelmessige mottakere anbefales å installere en begrenset versjon av PaCentric® for å optimalisere arbeidsflyten. Undersøkelsene blir direkte overført til mottakerens profesjonelle arbeidsstasjon. Dette alternativet er tilgjengelig for bare 4 tusen kroner per år.

Hvis du er interessert i flere detaljer om PaCentric®, så vil du kunne finne mere informasjon på http://www.fimreite.com.

Om Klinikum Friedrichshafen

Klinikum Friedichshafen er et sykehus med ca 400 pasient senger og ligger nær Lake Constance i den sørlige delen av Tyskland.

Behandlinger utføres i følgende avdelinger:

Gastrointestinal kirurgi, karkirurgi, ortopedisk kirurgi, indremedisin, kardiologi, gynekologi, pediatri og urologi.

Video: http://www.multivu.com/mnr/62404-PaCentric-improved-outcome-trauma-patients

KILDE Klinikum Friedrichshafen GmbH