Pagemasters' redaksjonstjenester lanseres i Nord-Amerika

14 Aug, 2009, 13:12 BST Fra Pagemasters

SYDNEY, August 14 /PRNewswire/ --

Den australske leverandøren av redaksjonstjenester, Pagemasters, har annonsert en avtale som vil føre til at deres banebrytende tjenester i Australia nå vil tilbys aviser i Nord-Amerika.

I et samarbeid med The Canadian Press, vil Pagemasters North America tilby aviser i Canada og USA et fullstendig utvalg av redaksjonelle tjenester, fra design til redigering til overskrifter.

Lanseringen av Pagemasters North America via The Canadian Press følger Pagemasters suksess innen leveranse av redaksjonstjenester til aviser i Australia, New Zealand og Storbritannia, inkludert redigering for The Sydney Morning Herald, The Age, The New Zealand Herald og Storbritannias Daily Telegraph og Sunday Telegraph.

Med denne avtalen med The Canadian press vil Pagemasters levere konsulent- og rådgivertjenester og skaffe seg inntekter basert på resultatet til Pagemasters North America.

Pagemasters produserer i dag over 10 000 redaksjonssider per måned i fire produksjonssentra i Australia og New Zealand, og sysselsetter over 100 manuskriptredaktører. Pagemasters er et heleid datterselskap av australske Associated Press (AAP).

AAPs administrerende direktør Clive Marshall uttalte: "Pagemasters har hatt en enorm vekst de siste årene, idet flere og flere aviser setter bort sin redaksjonelle produksjon. Lanseringen av Pagemasters North America vil gi oss muligheten til å utnytte den store interessen for Pagemasters' tjenester fra aviser i både USA og Canada - det største markedet for engelskspråklige aviser i verden".

Pagemasters' administrerende direktør Bruce Davidson uttalte: "Lanseringen av Pagemasters North America er en viktig utvikling som jeg tror vil kunne føre til vesentlige endringer i modellen for redaksjonell produksjon hos aviser i USA og Canada.

"Vi vil involvere oss sammen med The Canadian Press i å sette opp redaksjonelle produksjonssentra i Nord-Amerika og samarbeide tett med avisutgivere for å hjelpe dem gjennom de radikale endringene i bransjen.

Eric Morrison, president for The Canadian Press, uttalte: "Vi ønsket å bli en del av løsningen på bransjens nåvaerende vanskeligheter, derfor var det et naturlig valg å arbeide sammen med en verdensleder som Pagemasters for å gi kanadiske og amerikanske aviser nytten av deres ekspertise innen reduksjon av kostnader ved redaksjonell produksjon.

"Nøkkelen er å økonomisere gjennom større produktivitet og effektivitet uten at det går ut over kvaliteten på sidene".

Pagemasters' modell som nå adopteres i Nord-Amerika garanterer kvalitet på to måter:

- Sidene utvikles i naert samråd med kundene, ved å gjøre
      sidene svaert tilpasset mens utgiverne beholder fullstendig
      redaksjonell kontroll over alt fra nyhetsvalg til plassering
      og behandling. Sidene kan skapes i sanntid i kundens
      redaksjonssystem med bruk av avansert teknologi som la kundene
      overvåke kvaliteten i hele prosessen, noe som legger standarden
      for ansvarlighet enda høyere.

- Hovedoppslag, nyhetssider og vanlige sider vil bli redigert av
      den nordamerikanske staben med nordamerikanske tidsfrister, og
      vil holde seg til lokalt språk og stil og inneholde sport,
      politikk og andre temaer spesifikke for kanadisk og amerikansk
      kultur.

Noter til redaktører:

Om The Canadian Press

The Canadian Press er Canadas mest pålitelige nyhetskilde og leder innen sanntids, tospråklig, multimedia-innhold for Internett-, mobil- og andre fremvoksende plattformer. De har over 250 journalister som produserer nyheter fortellinger, fotografier, lyd og video på Internett, i tillegg til nyhetsdekning fra Associated Press, dagsaviser, radio- og TV-stasjoner og nettsider.

Etableringen av Pagemasters North America som et heleid datterselskap av The Canadian Press bygger på byråets erfaring med å paginere finans- og sportsnyheter for kanadiske dagsaviser som The Globe and Mail og Toronto Star.

Om Pagemasters

Pagemasters er verdensleder innen etablering og drift av sentraliserte redaksjonssentre for aviser og tidsskrifter. Deres virksomhet i Australia og New Zealand leverer komplette tjenester innen design, redigering og produksjon for større og mindre aviser.

Pagemasters produserer i dag over 10 000 redaksjonssider per måned Kunder inkluderer The Sydney Morning Herald, The Age, The New Zealand Herald og Storbritannias Daily Telegraph og Sunday Telegraph.

Selskapet ble etablert i 1991 og er et heleid datterselskap av australianske Associated Press, Australias nasjonale nyhetsbyrå.

Om Australian Associated Press (AAP)

AAP er Australias nasjonale nyhetsbyrå. Byrået har over 600 ansatte og leverer en omfattende australsk og internasjonal nyhetstjeneste til australske media, bedrifter og andre - 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Praktisk talt alle Australias aviser og kringkastningsmedia abonnerer på AAPs nyhetstjenester.

For ytterligere informasjon eller intervjuer, kontakt:

Australia
       Kate Priestley