Panasonic Avionics underholdningssystem ombord installert på Boeing 737 nr. 6000 for Norwegian Air Shuttle

23 Jun, 2009, 15:12 BST Fra Panasonic Avionics Corporation

LAKE FOREST, California, June 23 /PRNewswire/ --

Panasonic Avionics Corporation (Panasonic), verdens ledende leverandør av toppmoderne utstyr for underholdnings- og kommunikasjonssystemer for passasjerfly (IFEC), annonserte i dag at deres multipleks underholdningssystem for passasjerer (MPES) var installert på Boeing 737 nummer 6000. Flyet ble levert til International Lease Finance Corp og vil bli leaset til Norwegian Air Shuttle ASA (Norge), Skandinavias nest største flyselskap.

Panasonic MPES er et lettbetjent og avansert overhead underholdningssystem for fly med smal kropp. Systemet byr på en lang rekke gode underholdningsmuligeter, inkludert distribuert audio og video, animerte kart og annet underholdningsinnhold. I tillegg har systemet avansert teknologi som gir fenomenal lydkvalitet.

"Panasonic MPES har høy kvalitet og er enkelt å bruke. Dette sammen med selskapets omfattende kundeservice, var de viktigste faktorene som førte til vårt valg av Panasonic Avionics Corporation", uttalte Asgeir Nyseth, administrerende direktør for Norwegian Air Shuttle. "Panasonic MPES vil gi våre passasjerer siste nytt innen underholdning ombord, noe som passer perfekt sammen med Norwegians modell for forretningsekspansjon og våre flyruter. Vi har stor tillit til Panasonics evne til å levere den gode kvaliteten våre passasjerer forventer seg".

"Vi er svaert fornøyd over å delta i leveransen av Boeing 737 nummer 6000 og fortsette vårt gode forhold til Norwegian Air Shuttle", sa Paul Margis, administrerende direktør for Panasonic Avionics Corporation. "Denne siste leveransen viser at vi fortsatt har suksess og vekst i det europeiske flytransportmarkedet".

I tillegg til MPES, leverer Panasonic også DMPES (digitalt multiplekset passasjerunderholdningssystem) IFE-systemer til Norwegians førtifem (45) fly av typen B737-800, som skal settes i tjeneste fra august 2009. DMPES benytter den aller nyeste teknologien som inkorporerer "X-serie" systemkontroller med analog lydutgang (SC-A). Med et mediaminne på 160 GB bruker DMPES mindre plass og strøm og veier mindre, noe som gir kostnadsbesparing for flyselskapene. Panasonic DMPES er kompakt, sparer plass og har mindre vekt. Dette gir flyene bedre driftstofføkonomi.

Norwegian ble etablert i september 2002 og er ett av Europas ledende lavprisflyselskaper, med fire innenlandsruter. I desember 2003 ble Norwegian notert på Oslo Børs. Selskapet har drift i Norge, Danmark, Sverige og Polen, med 1 400 ansatte, og har et rutenettverk med 158 ruter til 83 destinasjoner.

Om Panasonic Avionics Corporation

Panasonic Avionics Corporation er verdens største leverandør av underholdnings- og kommunikasjonssystemer for passasjerfly. Selskapets bransjeledende løsninger, støttet av en profesjonell kundeservice, integreres med kabinen og gjør flyselskapene i stand til å gi siste nytt i reiseopplevelse med en rekke underholdningsmuligheter. Dette fører til bedre kvalitet på kommunikasjon, systemer og løsninger, redusert tid til markedet og lavere totalkostnader.

Panasonic Avionics Corporation ble etablert i 1979 og er et datterselskap av Panasonic Corporation of North America, det viktigste amerikanske datterselskapet til Panasonic Corporation (NYSE: PC). Selskapet har sitt hovedkvarter i Lake Forest, California, over 3 100 ansatte og drift på 80 steder rundt i verden, det betjener over 200 kunder globalt og har levert IFEC-systemer til over 3 700 fly. For ytterligere informasjon kan du besøke www.panasonic.aero.

KILDE Panasonic Avionics Corporation