Protectoria: Gjør det sikkert å sende sensitiv informasjon via e-post

22 Apr , 2008, 09:00 BST Fra Protectoria

OSLO, April 22 /PRNewswire/ -- De færreste tenker over at det å sende e-post er like usikkert som å sende et blyantskrevet postkort. I dag lanseres Protectoria - en brukervennlig tjeneste som betyr at den som ønsker kan sende konfidensiell informasjon via e-post uten å være redd for at informasjonen havner i gale hender.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20080422/301283 )

E-post som inneholder konfidensiell og sensitiv informasjon kan enkelt stjeles for å misbrukes. For eksempel kan personsensitiv informasjon, kontodetaljer, saksdokumenter og bedriftshemmeligheter være hovedmålet for hackere. Faktisk finnes det flere metoder og programvare som er spesielt utviklet for å fange opp og analysere e-post med blant annet den hensikt å stjele bedriftsinformasjon. Trond Lemberg, administrerende direktør i Protectoria, sier at mange virksomheter bruker dårlig sikrede eller usikrede e-postløsninger som er en direkte trussel mot forretningsdriften og virksomhetens omdømme.

- Protectoria er en e-posttjeneste med svært lav brukerterskel som er skreddersydd for alle med behov for å sende konfidensiell og sensitiv informasjon via e-post. Tjenesten krever ingen forhåndsinstallert programvare eller registrering for mottaker og ingen investeringer for avsender. Med Protectoria kan du sende konfidensiell informasjon via e-post til vilkårlige brukere, sier han.

Protectoria - umiddelbar beskyttelse

Med Protectoria kan sikker e-post sendes til alle med en e-postadresse og mobiltelefon. Det er ingen abonnementskostnad med tjenesten og man betaler kun for de e-postene man ønsker å beskytte. For mottaker er det kostnadsfritt. Trond Lemberg forklarer at du som avsender holdes informert om meldingsflyt og mottak via kvitteringsmekanismer og rapporter som bekrefter at korrespondansen har funnet sted.

- Autentisering i to kanaler i kombinasjon med kryptert informasjonsoverføring gjør løsningen svært sikker. I tillegg er risikoen for feiladressering dramatisk redusert. I praksis fungerer det ved at mottaker får en tekstmelding til mobilen med en pinkode som benyttes for å få tilgang til e-postmeldingen fra en sikker server. Tjenesten opereres utelukkende av sikkerhetsklarert driftspersonell, sier Trond Lemberg.

Som en militær kurértjeneste

Protectoria kan sammenlignes med en militær kurèrtjeneste der all kommunikasjon er skjermet for utenforstående samtidig som mottaker kun kan lese meldingen mot at vedkommende legitimeres. Dette fjerner risikoen for lekkasjer internt og eksternt. En annen fordel er at brukerne ikke låses til lukkede sikkerhetsløsninger som krever investeringer og installasjon hos begge parter før sikker kommunikasjon kan finne sted.

Behovet for sikker e-post

En undersøkelse gjennomført av Synovate for Protectoria i desember 2007 viser at norske bedrifter daglig sender konfidensiell informasjon via e-post. Kanskje ikke oppsiktsvekkende, men skremmende, er at kun halvparten av respondentene mener det ikke er trygt å sende denne type informasjons via e-post. 36 prosent svarer at de faktisk sender konfidensiell informasjon via e-post. Hele 34 prosent gjør det daglig, mens kun 9 prosent oppgir at de benytter teknologi for å kryptere eller passordbeskytte konfidensiell informasjon.

- Undersøkelsen viser tydelig at det er mangel på kunnskap om risikoen ved å sende konfidensiell informasjon på vanlig e-post. Selv det å passordbeskytte dokumenter som sendes på vanlig e-post er sikkerhetsmessig uakseptabelt. Når det er sagt har det til nå eksistert få gode og lett tilgjengelige løsninger for å sikre denne type informasjon. Med Protectoria på markedet finnes det lenger ingen unnskyldning for å sende konfidensiell informasjon usikret via vanlig e-post, sier Trond Lemberg.

Samarbeidsavtale med Software Innovation

Software Innovation, et av Nordens ledende selskaper med å hjelpe virksomheter med å styre, håndtere og dele informasjon, har inngått en samarbeidsavtale med Protectoria om distribusjon av tjenesten til sine nordiske kunder. Cecilie Vanem, salgs- og markedsdirektør i Software Innovation, sier selskapet tilbyr tjenester innenfor informasjonsstyring, dokumenthåndtering og samhandling, og at Protectoria vil styrke tjeneste- og produktporteføljen ytterligere.

- Kravene til håndtering av e-post og elektronisk informasjon blir strengere som en konsekvens av innføringen av nytt regelverk sommeren 2008. De færreste virksomheter har tatt innover seg hva dette vil innebære. Regelverkene vil supplere allerede eksisterende krav, og vil føre til enda strengere krav til kontroll på virksomhetskritisk informasjon. Vi er derfor svært glade for samarbeidsavtalen med Protectoria som i praksis betyr at vi kan tilby våre kunder den beste og mest brukervennlige løsningen for sikker korrespondanse via e-post, sier hun.

Om Protectoria

Protectoria er en ny tjeneste som hjelper bedrifter å beskytte e-post for å unngå informasjonslekkasjer. Tjenesten kan tas i bruk umiddelbart og passer for små og store bedrifter og organisasjoner som ønsker å sende konfidensiell eller sensitiv informasjon på elektronisk post. Protectoria eies av Message Management AS. For ytterligere informasjon om tjenesten, besøk http://www.protectoria.com.

For ytterligere informasjon, kontakt: Trond Lemberg, administrerende direktør, Protectoria, telefon +47-41-48-73-10

KILDE Protectoria