Ruukki presenterer markedets mest økologiske panel - fullt gjenvinnings- og gjenbrukbart

22 Mar, 2012, 10:37 GMT Fra Rautaruukki

HELSINKI, March 22, 2012 /PRNewswire/ --

Ruukki lanserer det nye Ruukki life panelet på byggemarkedet. Ruukki life panelet reduserer bruken av ikke fornybare råmaterialer drastiskt. Hele 80 prosent av råstoffet til sandwichpanelets mineralull er resirkulert.

Life-panelet har lave levetidskostnader da det kan gjenbrukes i andre bygg. Det oppstår heller ingen merkostnader ved avfallshåndtering da materialet er hundre prosent resirkulerbart.

Life-panelet er et prefabrikkert sandwichpanel som består av to tynne plater av lakert stål med et isolasjonslag imellom. Panelet benyttes i yttervegger, hovedsakelig i industri-, forretnings- og logistikkbygg.

"Det nye Life-panelet er et eksempel på hvordan Ruukki utvikler energieffektive løsninger for byggebransjen. Life-panelet sparer ikke-fornybare råmaterialer, og ved bruk av produktets energipanelversjon oppnår man betydelige besparinger i energiforbruk for bygg", sier Ruukkis SVP Technology, Energy og Environment Toni Hemminki.

Med Life-panelet får man bedre U-verdi (varmeisoleringseffekt) enn med tradisjonelle mineralullpaneler. Brukeren merker dette konkret gjennom lavere energikostnader.

Stålplatene som brukes i yttervegger og overflater innendørs og mineralullet som fungerer som isolasjonsmateriale er 100 prosent resirkulerbare, for eksempel som råmateriale i Ruukkis egen stål produksjon. Ved å bruke Life-panelet i bygg oppnås flere LEED- og BREAM-miljøklassifiseringspoeng.

"Normalt har det vært vanskelig å finne byggekomponenter som fyller krav på holdbarhet. Ruukki Life -panel tilbyr et økologisk alternativ en konkurransedyktig pris - uten at kvaliteten lider", konstaterer produktgruppesjefen Pasi Turpeenniemi.

"Ruukki Life -panel er resultatet av et felles utviklingsarbeid som vi kan være stolte av. Produktet er et utmerket eksempel på akkurat den type holdbar utvikling som Isover står for, for ikke å glemme kvaliteten," sier Isovers direktør for forretningsvirksomheten Olli Nikula fra Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy.

Life-panelet blir produsert ifølge Ruukki's egne og europeiske kvalitetskrav i Ruukkis fabrikk i Alajärvi, og hovedmarkedet er ved siden av Finland, Norge og Sverige resten av Nord-Europa.

I Sverige har man søkt hos Byggevarubedømningen om høyeste BVB-klasse for Life-panelet, dvs. "Rekommenderas"-status.

Likeså overgår produktet kriteriene for godkjent produkt etter den svenske Basta-klassifiseringen.

Våren 2011 lanserte Ruukki på markedet et nytt energipanel som gjør byggets yttervegg ekstremt tett. Gjennom høy lufttetthet oppnår man besparelser i byggets oppvarmings- og nedkjølingskostnader, og samtidig reduseres CO2-utslippet.

Ruukki gir veggkonstruksjonen en tetthetsgaranti. Det nye Ruukki Life -panelet som nå er lansert på markedet kan også fås som en energipanelversjon.

Ruukkis nye paneler heter:

På norsk:

Ruukki Life-panel

Ruukki Life-energipanel

Ruukki tilbyr sine kunder energieffektive stålløsninger for bedre bygg, arbeid og mobilitet. Ruukki er etablert i rundt 30 land og har ca. 11 800 ansatte. Nettosalg i 2011 var på 2,8 milliarder euro. Selskapets aksjer er notert på NASDAQ OMX Helsinki (Rautaruukki Oyj: RTRKS).

Ytterligere opplysninger: Jouni Metsämäki, direktør, byggekomponenter, tlf.: +358-40-544-67-75, jouni.metsamaki@ruukki.com

Mediakontakt: Johanna Parikka Altenstedt, Communications Manager Scandinavia, tfn +46-10-787-8532, johanna.parikka-altenstedt@ruukki.com

KILDE Rautaruukki