Saxo Bank foretar strategisk oppkjøp i australske Tricom

08 Mai, 2008, 08:00 BST Fra Saxo Bank A/S

SYDNEY, May 8 /PRNewswire/ -- Den danske investeringsbanken Saxo Bank A/S ("Saxo"), global leder innen online-handel, har inngått en strategisk intensjonsavtale (MoU) med Tricom Holdings Limited ("Tricom"), Babcock & Brown og ANZ Group om å kjøpe en andel på 35 prosent i Tricom.

Den planlagte transaksjonen vil vaere et viktig skritt i Saxos langsiktige målsetning om å styrke sin markedsposisjon i Australia og New Zealand, i tillegg til at den også vil styrke virksomheten i den asiatiske stillehavsregionen.

Det er planlagt at oppkjøpet skal inkludere en opsjon for Saxo om å øke sin andel til 100 prosent i løpet av 3 år. Transaksjonen avventer nå bare godkjennelse fra de involverte parter og myndighetene. Denne nye forretningsenheten vil gi de to organisasjonene anledning til å bygge videre på sitt sterke samarbeid og sin felles kompetanse. Virksomheten vil få navnet Saxo Capital Markets Australia.

Dette oppkjøpet vil ifølge avtalen også gi virksomheten ekstrafordelene ved den samlede erfaringen til Saxos toppledergruppe, globale ressurser og konsernledelsesstruktur. Tricoms administrerende direktør, Lance Rosenberg, og hans stab fortsetter i sine nåvaerende roller.

Denne løsningen gjør det mulig for Saxo å akselerere utviklingen av en svaert kompetent og lønnsom virksomhet. Den nye forretningsenheten vil samarbeide tett med Saxos eksisterende virksomhet i området, som har hovedkvarter i Singapore.

"Et partnerskap med en av verdens ledende aktører innen online-handel med verdipapirer og valuta er svaert spennende nyheter for vår virksomhet, våre kunder og våre medarbeidere," uttaler Rosenberg.

"Med Saxo Bank som partner kan vi få en raskere løsning på de utfordringene som gjenstår fra tidligere i år. Vi blir mer likvide og allsidige med Saxo Banks globale ekspertise, krefter og omdømme i ryggen."

Tricom er allerede partner hos Saxo Bank, med over 2 000 Tricom-kunder som drar nytte av SaxoTrader, Saxos prisbelønte egenutviklede system for online-investeringer.

Saxo Banks administrerende direktører, Kim Fournais og Lars Seier Christensen, understreker at den planlagte transaksjonen vil bygge på det sterke samarbeidet banken har hatt med Tricom de siste 5 årene.

"Vi ser frem til å jobbe med Lance og hans medarbeidere for å utnytte den strategiske og driftsmessige synergieffekten som genereres når våre virksomheter slås sammen.

Markedene i Australia og New Zealand er svaert viktige for oss, og vi ser et stort vekstpotensial. Våre samlede krefter vil gi oss en umiddelbar tilstedevaerelse med tanke på kunder, og et utmerket lag med dyktige medarbeidere," uttaler duoen.

Saxos administrerende direktører påpekte også at Tricoms pågående utvidelser i New Zealand, Hong Kong, Kina og andre utenlandske markeder passer perfekt inn i Saxos strategi.

"Kombinasjonen av Tricoms dyktighet og kunnskap og Saxo Banks forretningsmodell og verdensomspennende nettverk vil skape svaert store fordeler for kunder, partnere og eksisterende medarbeidere.

"Saxo Bank er aktiv på markedene i Australia og New Zealand gjennom sin unike White Label Partnership-avtale med Tricom og flere andre finansinstitusjoner. En av fordelene ved det planlagte oppkjøpet er at kortere avstand til kunder og partnere vil gjøre Saxo Bank bedre rustet til å ivareta deres behov og identifisere nye muligheter," kommenterer direktørene.

Den planlagte transaksjonen kommer i kjølvannet av Saxo Banks oppkjøp av den Genève-baserte online-investeringsbanken Synthesis Bank i september 2007. Citi valgte i november 2007 Saxo Bank som global partner for sitt online-valutahandelssystem (CitiFX Pro) basert på SaxoTrader-plattformen.

Transaksjonen er planlagt å vaere fullført tidlig i juni 2008, og blir finansiert med Saxo Banks eksisterende kontantbeholdning og midler. Det forventes at både Babcock & Brown og ANZ Group vil fortsette å ha eierinteresser i virksomheten i etterkant av transaksjonen.

Redaktørens merknader:

Om Saxo Bank A/S

Saxo Bank A/S er en global investeringsbank som spesialiserer seg på online-handel i de internasjonale pengemarkedene. Saxo Bank tilbyr kundene handel med valuta, aksjer, CFD-avtaler, futures, opsjoner og andre derivater, i tillegg til porteføljeforvaltning via online-handelsplattformen SaxoTrader. SaxoTrader er utviklet av Saxo Bank og er tilgjengelig for dagens investorer direkte fra Saxo Bank eller gjennom en av våre globale samarbeidspartnere, der den er en integrert del av infrastrukturen. En av Saxo Banks viktigste forretningsområder er white-labelling. Dette innebaerer at bankens plattform for online-handel tilpasses og merkes for andre finansinstitusjoner og meglere. Saxo Bank har mer enn 100 white-label-partnere, og kan vise til tusenvis av kunder i 177 land. Bankens webområde www.saxobank.com har rundt 65 000 besøkende hver dag. Saxo Bank har i dag mer enn 1 300 medarbeidere i 62 ulike land. Saxo Bank har hovedkvarter i København, og driftskontorer i London, Genève, Zürich, Singapore og Marbella. Den har også et representantkontor i Beijing og et IT-utviklingssenter i St. Petersburg.

Om Tricom Equities Limited

Tricom er et australskeid globalt investerings-, rådgivnings- og meglerselskap som forener kunnskapen og dyktigheten til sine medarbeidere for å skape verdier for sine konsern-, institusjons- og investeringskunder. Tricom-gruppen tilbyr sine kunder meglerløsninger, rådgivning innenfor pengemarkeder, bedriftsrådgivning og formuesforvaltning. Tricom skaper verdier for sine kunder ved å gi dem tilgang til en portefølje med Tricom-løsninger i stedet for enkeltprodukter. Dette fokuset understøttes av Tricoms bedriftskultur, som har grunnlag i bedriftens bakgrunn som privateid, samt de ansattes betydelige eierandel i bedriften. Tricom ble dannet i Sydney i 1994 som et meglerhus med futures som spesialitet. Siden har Tricom-gruppen utvidet seg raskt, først i Australia og deretter til New Zealand, Sveits, Hong Kong og Kina. Tricom har nå over 230 medarbeidere fordelt på 13 kontorer over hele verden.

KILDE Saxo Bank A/S