SBS Broadcasting fullfører oppkjøp av gjenvaerende 28 % andel i nest største radiooperatør i Sverige

28 Sep, 2006, 09:00 BST Fra SBS Broadcasting Group

LUXEMBOURG, September 28 /PRNewswire/ --

- SBS befester posisjon som største radiooperatør i Norden

SBS Broadcasting Sarl kunngjorde i dag at de har fullført oppkjøpet av gjenvaerende 28 % aksjeandel i SBS Radio AB fra Bonnier Gaming AB og nå eier 100 % av selskapet. Vilkårene for oppkjøpet er konfidensielle. SBS Radio AB ble grunnlagt i 2003 da SBS og Bonnier fusjonerte sin svenske radiodrift.

SBS Radio er den nest største radiooperatøren i Sverige med 3,3 millioner lyttere hver uke. SBS Radio driver to av Sveriges største radionettverk, Mix Megapol og The Voice, i tillegg til radiostasjonene Rockklassiker, Vinyl og Studio 107,5. I februar 2006 kjøpte SBS Radio AB Hit FM i Växjö og sju stasjoner fra Fria Media, som ble del av Mix Megapol-nettverket.

Patrick Tillieux, driftsleder og fungerende administrerende direktør i SBS, sa: "Med oppkjøpet av resten av andelen i SBS Radio og våre andre radiokjøp i Sverige den siste tiden, har SBS utvidet sin posisjon i det voksende svenske radiomarkedet og har en god posisjon for å lykkes i lang tid. Dette gjør at vi kan oppnå størst mulig samvirke mellom vår svenske radiodrift og våre andre heleide radio- og TV-virksomheter i Sverige og regionen."

SBS Radio er den ledende radiooperatøren i Norden med radiostasjoner i Sverige, Norge, Finland og Danmark, og 7,4 millioner lyttere hver uke. SBS Radio har 42 % av andelen i det svenske radioreklamemarkedet. I Danmark er SBS Radio markedsleder med 37 % andel av radioreklamen. I Finland og Norge er SBS den nest største radiooperatøren med en radioreklameandel på henholdsvis 28 % og 23 %.

Om SBS Radio

SBS Radio Group består av 14 radionettverk og 10 frittstående stasjoner i åtte land, med mer enn 13 millioner lyttere hver uke. SBS Radio er den ledende radiokringkasteren i Norden med 7,4 millioner lyttere i uken i Danmark, Sverige, Norge og Finland I tillegg har SBS Radio radiodrift i Bulgaria, Romania, Hellas og Nederland.

Om SBS Broadcasting Group

SBS Broadcasting Group er en av Europas ledende kringkastingskonserner og driver kommersiell TV, førsteklasses betalingskanaler, radiostasjoner og relaterte trykkeforretninger i Vest-, Sentral- og Øst-Europa. SBS har nå kringkastingstjenester i Belgia (Flandern), Bulgaria, Danmark, Finland, Hellas, Ungarn, Nederland, Norge, Romania, Sverige og Storbritannia. SBS kontrolleres av midler fra to ledende private egenkapitalfirmaer, Permira og KKR. Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) i Nederland er også aksjonaer i SBS, med 20 % andel.

Gå til www.sbsbroadcasting.com hvis du vil ha mer informasjon.

KILDE SBS Broadcasting Group