Ta vare på minnene: Digitaliser VHS-videoene i tide

28 Jan, 2009, 09:20 GMT Fra MAGIX AG

OSLO, January 28 /PRNewswire/ -- Ved hjelp av pakken Video Saver ( http://www.magix.com/nn-no/se/video-saver/) hjelper MAGIX deg med å redde og bevare VHS-skattene dine. "Opptakere og kassetter er fortsatt tilgjengelige og kan benyttes. Brukerne bør benytte den gjenstående tiden til å redde sine yndlingsfilmer fra VHS-videokassetter", tilrår Jürgen Jaron, styreformann i MAGIX AG. Videoer kan spilles over fra VHS til PC-en og deretter brennes som DVD-er eller sikres som videofiler. Du må ikke lete lenge etter en passende tilkoblingsmulighet. Den medfølgende USB-videoomformeren samt scart-adapteren og forlengerkabelen utgjør forbindelsen mellom videospilleren og PC-en, og videosignalet blir digitalisert. I PC-en blir signalet mottatt av den medfølgende programvaren MAGIX Movies on DVD 7 ( http://www.magix.com/nn-no/se/movies-on-cd-dvd/). Deretter kan materialet bearbeides med programmet og brennes på DVD/Blu-ray-plater. Den komplette pakken finnes i handelen med en pris på NOK 599.

Konservering kontra kvalitetsreduksjon

Gjennom årene blir bildekvaliteten på videokassetter dårligere. På grunn av magnetiske påvirkninger ved lagringen vaskes fargene ut og konturene forverres synlig. Dessuten løsner belegget langsomt ved avspilling og "smøres ut", hvis det ikke allerede er blitt en brå slutt på hele kassetten på grunn av båndsalat. Derfor er det produsert en konservering med digitalisering ved hjelp passende program- og maskinvare, slik som tilbys i Video Saver fra MAGIX.

Så snart en film foreligger på digital form, vil den alltid kunne brennes på nytt og lagres på forskjellige lagringsmedier som harddisker eller lagringsplattformer på nettet. Takket vaere DVD-menyen og fjerning av reklame kan filmatiske perler eller hjemmevideoer fra VHS dessuten nytes på en enkel måte.

Picture and information material:

Packshots:

Screenshots:

Video:

Om MAGIX:

MAGIX AG, Berlin er en internasjonal leverandør av programvare, nett-tjenester og digitalt innhold for bruk i multimedieprodukter og tjenester i personlig kommunikasjon. I tillegg tilbyr MAGIX forretningspartnere som onlineportaler og maskinvareprodusenter, skreddersydde multimedieløsninger som en ekte One-Stop-Shop. Siden 1993 har MAGIX i Tyskland utviklet spissteknologi for fremstilling, bearbeidelse og arkivering av digitale bilder, film og musikk. Basert på salget i 2007 av produkter gjennom forhandlerdistribusjon av programvare for foto, musikk og video hadde MAGIX en markedsledende posisjon i Tyskland og forskjellige andre europeiske land, og var en av de tre ledende markedsaktørene i USA.

Tom Schwarzer
    International PR MAGIX