Tennene dine i et glass vann på nattbordet...

24 Apr , 2006, 10:00 BST Fra Nobel Biocare

OSLO, April 24 /PRNewswire/ -- Ifølge en studie offentliggjort av Verdens helseorganisasjon, WHO, får millioner av eldre over hele verden ikke den tannpleien de bør, slik at de derfor ofte lider av tannsykdommer som kan føre til fullstendig tanntap.

Ikke mindre enn 16,5 % av innbyggerne i Norge mellom 67 og 99 år er mer eller mindre misfornøyd med å vaere tannløse. Og tanntap er mer enn bare et kosmetisk problem. Personer med tannproblemer har en tendens til å legge seg til uheldige spisevaner ettersom de unngår matvarer de pleide å like, fordi de rett og slett blir for vanskelige å spise. Et stort antall geriatriske sykdommer må tilskrives tanntap. I tillegg er det mye ved den demografiske situasjonen i i-landene som tyder på at problemer forårsaket av kombinasjonen av tanntap og høy alder vil få stadig større utbredelse i årene og tiårene som kommer.

Når begrepet "alderdom" nevnes, er det mange som gjerne forestiller seg en skrøpelig person med dårlig helse, og med et gebiss i et glass vann på nattbordet. Slik trenger det ikke lenger å vaere. Babyboomgenerasjonen naermer seg nå pensjonsalderen, og vil i tråd med denne generasjonens handlekraft ha et ønske om å beholde en innholdsrik og aktiv livsstil. Enten ønsket innebaerer å fortsette å arbeide eller få mer tid til å reise eller drive med fysisk aktivitet eller hobbyer, vil denne generasjonen uansett ha en forventning om å nyte god mat og et aktivt kjaerlighetsliv.

Enhver som ønsker å leve et fullverdig og aktivt liv langt inn i alderdommen, må ta vare på munnhelsen sin og passe på at manglende tenner erstattes med løsninger av høy kvalitet. Moderne estetiske dentalløsninger er velegnet for dette formålet; de gir både en kvalitet og et utseende som kan måle seg med naturlige tenner. Nobel Biocares webområde www.nobelsmile.com er utformet spesielt med tanke på behovene hos et bredt publikum, og inneholder rikelig med informasjon om det siste innen tannerstatninger.

Webområdet er ordnet etter land og språk, og her finner du alt du trenger å vite før et besøk hos tannlegen - for at du skal kunne formulere dine forventninger på best mulig måte i den forbindelse. Når alt kommer til alt, vil du jo gjerne få tilbake det glade smilet du hadde en gang i tiden!

Nobel Biocare-gruppen spesialiserer seg på medisinske produkter, og er verdensledende innen nyskapende løsninger for estetisk tannbehandling.

Nobel Biocare Norway AS
    Ivar Hokland