Sverige introducerar nederländska vårdinnovationer inom e-hälsa

26 Maj, 2016, 07:30 BST Från FocusCura

DRIEBERGEN-RIJSENBURG, Nederländerna, May 26, 2016 /PRNewswire/ --

Det nederländska företaget FocusCura kommer att introducera innovativa tillämpningar av e-hälsa. Detta sker genom ett partnerskap mellan FocusCura och det stora skandinaviska företaget Atea, leverantör till många vårdföretag. Det handlar om FocusCuras produkter inom e-hälsa: "Hemmätning" och "Vård via skärm".

FocusCura finns sedan 2003 och är den nederländska marknadsledaren inom vårdinnovationer för hemsjukvård. FocusCura utvecklar produkter i samarbete med nederländska organisationer för hemsjukvård och universitet. Dagligen använder tusentals vårdproffs i Nederländerna, i mer än 150 hemsjukvårdsorganisationer och sjukhus, dessa innovationer för bästa möjliga sjukvård för utsatta människor såsom äldre och kroniskt sjuka.

Hemmätning
Med "Hemmätning" utför en patient själv mätningar hemma och skickar dessa på ett säkert sätt till en vårdare eller vårdcentral. Om mätningen överstiger eller understiger ett inställt tröskelvärde ger systemet ett meddelande. Vårdaren kan då direkt ta kontakt med patienten för att kolla vad som händer. På så sätt kan patienter följas och hjälpas på avstånd. Det finns program för hjärtsvikt, hjärtproblem, KOL och graviditetsdiabetes. Man kan utföra mätningar av blodtryck, hjärtslag, vikt, blodsocker och validerade frågelistor.

Vård via skärm
"Vård via skärm" består av appen "Ringa via skärm", med en "smart" adressbok som hjälper klienter och vårdare att snabbt kunna hitta varandra. Den är enkel att använda, vilket är nödvändigt för äldre användare. Bildkontakt har mervärde för både patienten och vårdaren, vid hjälp av äldre eller "Hemmätning" för kroniskt sjuka.

Partnerskap
Introduktionen av tillämpningar av e-hälsa sker genom partnerskap med FocusCura. Nyligen har ett partnerskap bildats med Atea, som kommer att introducera två tillämpningar av FocusCura i Sverige. Just nu har FocusCura också samtal inför ett partnerskap med en dansk leverantör. I Danmark är staden Aalborg först ut och använder tillämpningarna regionalt inom hemsjukvård av utsatta människor.

Ökat stöd
Samarbetet med FocusCura är ett logiskt steg in de nuvarande utvecklingarna inom vård på avstånd, telemonitoring och organisering av vården på ett annat sätt. I samband med olika forskningsprojekt och pilotprojekt finns det ett ökat stöd för en bredare användning av dessa lösningar.

Exportchanser
Sverige och Danmark profilerar sig undantagslöst högt på de internationella vårdlistorna. "Även inom vårdinnovationer och tillämpning av e-hälsa är dessa länder lovande", säger Ronald Scheffer, ansvarig inom FocusCare för de internationella partnerskapen. "Men när det gäller sin innovation hämtar de skandinaviska länderna också uttryckligen sin inspiration utanför landsgränserna, från framgångsrika koncept som förbättrar vården och kan minska kostnaderna för vård. Detta skapar möjligheter för nederländska företag att exportera vårdinnovationer."

KÄLLA FocusCura