Firmagaver stadigt populære blandt medarbejdere

NÆSTVED, Danmark, June 26, 2013 /PRNewswire/ --

Danske virksomheder trodser krisen. Således giver hele 82 % af de danske virksomheder eksempelvis julegaver til deres medarbejdere. Det vidner en undersøgelse lavet af Coredesign i 2012 om. Undersøgelsen viser, hvordan dét at pleje sine medarbejdere og forretningsforbindelser går forud for besparelser.

Men en gave er heller ikke bare en gave. Især ikke, når den kommer fra chefen. Vi ved jo godt, at den umuligt kan være personlig, for resten af afdelingen og alle de andre afdelinger i virksomheden er også blevet begavet med samme keyhanger, rygsæk, USB-stik eller måske en håndfuld reklamekuglepenne.

Men firmagaven er nu alligevel værdsat nu om stunder. Den er en del af den pakke af goder, vi som glade arbejdstagere gerne tager imod. Hensigten med firmagaven er netop også at sende et signal til medarbejderne om, at man fra arbejdsgivers side er tilfreds og glad for det arbejde, der er lagt i løbet af året.

Statistik fra Coredesign (tidl. Kaaredesign) viser bl.a. fortsat stor interesse året rundt for traditionelle firmagaver inden for brandingsegmentet såsom keyhangers og reklamekuglepenne. Samt også golfbolde med logo, som sælges gennem Coredesigns søsterfirma Euroscan.

Firmajulegaven hitter stadig

Især firmajulegaven ventes der i spænding på. Hér gøres der altid lidt ekstra ud af indpakningen og indholdet, og den søde juletid er med til at underbygge den rette stemning. Firmajulegaven gør altså bare noget ved og for os, og det kan bl.a. skyldes de værdier, vi selv lægger i julen. Nemlig at vi skal være særligt gode ved hinanden og dyrke samhørigheden.

Populære firmajulegaver er især den traditionelle købmandskurv med delikatesser og alkohol samt den flotte trækasse med forholdsvis dyre vine. Nogle virksomheder har mere fokus på boligen og ynder at forkæle medarbejderne med alt lige fra lysestager til duge, fade, bestik osv.  Det er især traditionel brugskunst, som sælger hos Coredesign i højtiderne.

Som ovenstående også indikerer, er det ikke blot billige kaffekopper og caps, der gives fra ledelsens side. Danske virksomheder bruger således ifølge Coredesigns undersøgelse ikke færre end 920 millioner kr. på julegaver hvert år. Godt og vel en femtedel af alle virksomheder fastsætter desuden hvert år et beløb til firmajulegaven baseret ud fra virksomhedens årsresultat.

Oplevelsesgaver ikke så udbredte som firmagaver mere

Der er meget forskel på gaverne rundt omkring i landets virksomheder. Nogle vælger den klassiske købmandskurv, mens andre begaver medarbejderne med alt lige fra trendy caffé latte-krus til dyre plaider. Kort sagt firmagaver deluxe. Men det er ikke bare materielle goder, der er i højsæde. Ofte kommer der også oplevelser på bordet i form af f.eks. billetter til en fodboldkamp eller en teateroplevelse, selvom krisetiderne har sat en lille dæmper på oplevelsesgaverne.

Uanset om der så kun er tale om logo-slik og billige t-shirts, kan det ofte kun betale sig for arbejdsgiverne at give medarbejderne en lille påskønnelse. Studier viser, at gaver binder medarbejdere og virksomhed bedre sammen, og så er gaverne med til at opretholde en vis entusiasme for jobbet. En entusiasme, som psykologisk set er helt naturlig, eftersom mennesket alle dage har været glad for at få at vide, når det er værdsat og gør det godt.

Coredesign A/S, Gl. Holstedvej 22, DK-4700 Næstved. Tlf. +45-2171-3075, Piamarie@coredesign.dk

SOURCE Coredesign A/S

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services