Förändringar i vårt konsumentbeteende bidrar till att rädda planeten

BERLIN, June 25, 2013 /PRNewswire/ --

Dagens svenska konsumenter ligger i framkant (http://bit.ly/15yhHX5) när det gäller att se till att boende- och transportbranscherna tillgodoser deras ekologiska och sociala krav. Nätbaserade företag för samverkanskonsumtion såsom Carpooling (http://www.carpooling.com) och Ridefinder (http://www.ridefinder.eu) inom transportsektorn, liksom boendeleverantören Wimdu (http://www.wimdu.no eller http://www.wimdu.se) har antagit denna uppmaning till handling.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130625/623188 )

Forskningen (http://bit.ly/12dkfvY) visar att ett privat boendealternativ i genomsnitt är fem gånger mindre koldioxidintensivt än en hotellvistelse, och World Economic Forum placerar miljömässig hållbarhet på andra plats i sitt konkurrenskraftsindex för resor och turism (http://bit.ly/1a71tLy). Det är därför föga förvånande att dessa typer av företag tas väl emot av dagens miljömedvetna resenärer.

Framväxten av internet och sociala resor hade redan lett till att många kunder valt bort hotell till förmån för privata boendealternativ. I takt med att det nu blir allt viktigare att leva miljövänligt, ökar också kundernas medvetenhet om den inverkan som deras resande får på planeten.

Arne Bleckwenn, VD och en av grundarna till Wimdu GmbH säger: "Faktorer såsom överkomliga priser och social interaktion har varit viktiga hörnstenar i vår framgång. Men även boomen inom samverkanskonsumtion, där vi erbjuder en mer miljövänlig form av boende, har bidragit till vår popularitet."

Om Wimdu:

Wimdu är en social boendegemenskap som för samman resenärer och boendevärdar från hela världen. Webbplatsen förtecknar över 150 000 fastigheter i mer än hundra länder runt om i världen. Wimdu grundades 2011 av entreprenörerna Hinrich Dreiling och Arne Bleckwenn, som ville använda sig av sociala medier för att förändra konsumenternas resor runtom i hela världen.

Presskontakter:
Emilie Lørup
emilie.lorup@wimdu.com
+49(0)3020163342

SOURCE Wimdu GmbH

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services