2014

Hoop op eerste succesvolle uitspraak ooit in ICSID-zaak tegen Volksrepubliek China

KUALA LUMPUR, Maleisië, 12 oktober 2012 /PRNewswire/ -- Op 24 mei 2011 heeft de Secretaris-Generaal van het internationale centrum voor de beslechting van investeringsgeschillen (ICSID, International Centre for Settlement of Investment Disputes) het arbitrageverzoek van de Maleisiër Ekran Berhad tegen de Volksrepubliek China geregistreerd. Dit is de eerste keer dat de Volksrepubliek China optreedt als de gedaagde in een internationaal investeringsgeschil dat valt onder de rechtspraak van de ICSID.

De ICSID is een onafhankelijk internationaal arbitrageorgaan dat is opgericht op basis van de conventie voor beslechting van investeringsgeschillen tussen staten en inwoners van andere staten uit 1965 (de 'Washington-conventie').

China heeft op technische gronden niet ingestemd met enkele bepalingen. Hierdoor heeft het land op succesvolle wijze arbitrage vermeden gedurende de 20 jaar sinds het lid is geworden van de conventie in de jaren negentig.

Dr. David Yu is een advocaat voor de Volksrepubliek China. Hij heeft veel internationale cliënten, waaronder de voormalige Fortis Bank China, die eveneens betrokken is bij een andere ICSID-zaak (Ping An Insurance Group Company of China vs. het Koninkrijk België). Hij is tevens de hoofdadvocaat van het juridische team van het Maleisische bedrijf. Hij is van mening dat dit de eerste keer ooit is dat de Volksrepubliek China als land en wettelijke entiteit betrokken is bij een ICSID-arbitrageprocedure. Dit duidt erop dat het 1,3 miljard inwoners tellende land nu onder de rechtspraak valt van een internationale investeringsconventie die dezelfde normen hanteert als het Wereldhandelsorganisatieverdrag. Daarom zijn de juridische gevolgen van deze belangrijke gebeurtenis niet alleen significant voor China, maar ook voor de wereldgeschiedenis op het gebied van rechtspraak. Er wordt gehoopt dat door de inspanningen van beide partijen snel een oplossing gevonden wordt voor dit geschil.

SOURCE Ekran Berhad

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services