Höstens hotellpriser: Stockholm Skandinaviens dyraste huvudstad

NÜRNBERG, Tyskland, November 13, 2013 /PRNewswire/ --

Medan de som söker rum i London och Köpenhamn måste gräva djupare i fickorna, kan hotellgästerna göra kraftiga besparingar utanför EU jämfört med fjolåret. Detta visar den aktuella hotellprisbarometern från den internationella bokningsportalen hotel.info [ http://www.hotel.info ] som baseras på omkring 2 miljoner bokningar per år.

Prisökning i Köpenhamn, Helsingfors billigaste skandinaviska huvudstaden

London är med sina i genomsnitt 1 435 SEK fortfarande Europas dyraste huvudstad, före Stockholm och Moskva. Medan hotellgästerna i den engelska storstaden var tvungna att hiva upp nästan 12 % mer på disken, kunde bokningskunderna i Moskva spara runt 15 %. I den svenska huvudstaden låg det genomsnittliga rumspriset på 1 368 SEK på ungefär samma nivå som året innan. I Köpenhamn måste rumssökande betala 1 198 SEK och därmed hiva upp över 10 % mer på disken, medan hotellen i Oslo och Helsingfors visade sig vara mer prisvärda än fjolåret.

I Warszawa och i synnerhet i Kiev kan man märka lägre rumspriser än under samma månad föregående år. Övernattningskostnaderna var på dessa ställen visserligen högre än genomsnittet 2012 på grund av fotbolls-EM. Därför blir det extra intressant att följa prisutvecklingen i Brasilien när VM äger rum där sommaren 2014.

För gäster från Sverige har övernattningarna i de internationella huvudstäderna blivit betydligt billigare också av valutaskäl. Med en skillnad på över 30 % mot fjolåret är valutaskillnaden särskilt hög gentemot Japan.

Även i Turkiet skonas resebudgeten. Turister från Sverige betalade runt 18 % mindre i Istanbul. I Brasiliens storstäder märks ännu ingen VM-effekt på övernattningspriserna, även om många kvoter redan bokats.

Du hittar det fullständiga pressmeddelandet här:

Presskontakt:

hotel.info
Hugo-Junkers-Straße 15-17
D-90411 Nürnberg
Tyskland
Tel.: +49-(0)911-59832-0
Fax: +49-(0)911-59832-11
e-post: presse@hotel.info
URL: http://www.hotel.info

SOURCE hotel.info

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services