Hotellövernattningar: där pris och kvalitet (inte) stämmer överens

NÜRNBERG, Tyskland, November 21, 2012 /PRNewswire/ --

I vilken stad får hotellgäster mest för pengarna, och i vilken får de minst? hotel.info, den kostnadsfria online-hotellbokningstjänsten för mer än 210 000 hotell världen runt undersökte omdömena från sina över fem miljoner bokningskunder vad det gäller pris-kvalitet-förhållandet och fick följande resultat.

Förutom att Göteborg tog förstaplatsen när det gäller renhet**, gav bokningskunderna universitetsstaden 6,95 poäng ock därmed första plats när de gäller pris-kvalitetsjämförelse mellan de tre största städerna i Sverige 1.

Andraplatsen säkrade Malmö med 6,82 poäng. Något mindre nöjda med pris-kvalitets-förhållandet i hotellkedjorna visade sig gästerna i Stockholm vara. Huvudstaden hamnade på tredje plats med 6,45 poäng.

Den gyllene staden Prag bjuder förutom på imponerande byggnadsverk och kulturell mångfald också på det bästa pris-kvalitet-förhållandet bland internationella metropoler. Med 7,98 poäng är den tjeckiska huvudstaden på topp i internationell ranking, i vilken fram för allt östeuropeiska destinationer innehar de främsta platserna i tabellen. Något överraskande: Bokningskunderna placerade den portugisiska huvudstaden Lissabon 7,95 poäng på plats 2. Utanför Europa har särskilt hotellkedjorna i Bangkok fått högt betyg. Den thailändska huvudstaden ligger med med 6,45 poäng på plats 9.

Medan finska Helsingfors med en poäng på 7,14 nådde plats 19, var gästerna i de andra skandinaviska huvudstäderna mindre nöjda med vad deras hotell erbjöd dem för deras pengar. Stockholm (6,45), Oslo (6,13) och Köpenhamn (6,06) har enligt hotel.info-bokningskunderna ett tydligt lägre pris-kvalitets-förhållande. Även hotellkedjorna i London med 6,30 och Moskva med 6,09 poäng uppvisar en stor potential uppåt.

* Övernattningsgäster bedömer hotellet de bokat över http://www.hotel.info efter sin avresa och använder då ett poängsystem (från 0 till 10).

Du hittar det fullständiga pressmeddelandet här:

Presskontakt:

hotel.info
Hugo-Junkers-Straße 15-17
D-90411 Nürnberg
Tyskland
Tel.: +49-(0)911-59832-0
Fax: +49-(0)911-59832-11
e-post: presse@hotel.info
URL: http://www.hotel.info

SOURCE hotel.info

More by this Source

Best of Content We Love 2014

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services