PR Newswire: news distribution, targeting and monitoring

Kollektivtrafiken i Tyskland använder mobilappar i molnet från Nettropolis

Share with Twitter Share with LinkedIn

KARLSRUHE, Tyskland, February 5, 2014 /PRNewswire/ --

MobiCloud, ett EU-finansierat projekt, gör stadens kollektivtrafik effektivare

På Nettropolis användarkonferens i oktober förra året presenterades en förhandsversion av Nettropolis Nettro®MCD app för kollektivtrafikföretag. Nettro®MCD appen har utvecklats som en del av MobiCloud-projektet.

Nettro®MCD, som utvecklats i samarbete med Karlsruhe transportföretag (VBK), fångar operativa incidenter på plats och informerar snabbt ansvarig fältpersonal, som sedan kan reagera och vidta åtgärder om det behövs. I samband med denna introduktion uttryckte flera kollektivtrafikföretag sitt intresse av att arbeta med Nettropolis för att maximera den potentiella användningen av smartphones för deras personal.

Nettro®MCD app kommer att visas på IT-Trans-mässan (IT i kollektivtrafiken) i Karlsruhe den 18 till 20 feb 2014.  Appen används dagligen under MobiCloudprojektets utrullning till VBK under 2014, och förväntas leverera:

• Operativa kostnadsbesparingar, genom effektivare kommunikation och effektiversing för ledningscentralen
  • Renlighet förbättras genom incidentrapportering
  • Bättre informerad personal
  • Förbättrad kundnöjdhet

MobiCloud-plattformen, på vilken appen är framtagen, möjliggör enkel utveckling av plattformsoberoende, molnbaserade och kontextmedvetna applikationer och förenklar integration med befintliga IT-system. Detta minskar dramatiskt både kostnaden och komplexiteten för att utveckla mobila applikationer. Detta tillvägagångssätt gör att mindre företag snabbt kan utveckla och marknadsföra mobila kopplingar för sina befintliga affärsapplikationer. Detta är ett strategiskt mål för Europeiska kommissionen vilket innebär att projektet finansierats med totalt 2.2M €.

Frank Leibold, Head of Business, Nettropolis, kommenterade: "Med dessa mobila applikationer, kan våra kunder ytterligare öka effektivitets fördelarna med att ha Nettropolis systemet i centrum för sin verksamhet".

MobiCloud-konsortiet leds av Appear (Sverige) och inkluderar Nettropolis (Tyskland), EsperantoXL (Nederländerna), Costain (UK) och Comit Projekt (UK). Projektets fokus är att stimulera till utveckling av nya mobila tjänster i molnet.

Med MobiCloud-partnerprogram kan alla företag och organisationer få tillgång till denna infrastruktur för att utveckla och driva sina egna testprojekt eller utvärdera befintliga MobiCloud-applikationer.

Kontakt:
Manu Auch, Nettropolis
manu.auch@nettropolis.de
+49-7251-96430

SOURCE Nettropolis AG

Featured Video

Journalists and Bloggers

Share with Twitter Share with LinkedIn

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services

Online Member Center