PR Newswire: news distribution, targeting and monitoring

Nordex SE: Nordex saa ensimmäisen N117/3000-projektisopimuksensa Suomesta

Share with Twitter Share with LinkedIn

HAMBURG, Saksa, February 5, 2013 /PRNewswire/ --

Vain päivä Generation Delta -tuulivoimajärjestelmien esittelyn jälkeen Nordex sai ensimmäisen, Generation Delta -turbiineja sisältävän tuulivoimalan toimitus- ja asennussopimuksen Suomesta, Raahen Tuulienergia Oy:ltä. Wienissä järjestetyssä EWEA 2013 -tapahtumassa Nordex allekirjoitti sopimuksen kahdesta, asennetulla 3 MW:n nimellisteholla varustetusta N117/3000-turbiinista paikallisen verkko-operaattori Raahen Energia Oy:n ja Bridgehead Productions Ltd Oy:n muodostaman yhteisyrityksen kanssa. Kaksi ennakkotilattua turbiinia valmistetaan ja asennetaan tämän vuoden aikana.

Asennuspaikka on pohjoisessa sijaitsevan Raahen satama-alue, jolla tuulennopeus saattaa olla yli 8 metriä sekunnissa. Tämän vuoksi tarvitaan turbiineja, jotka kykenevät antamaan parhaan mahdollisen tuloksen keskivoimakkaissa tuuliolosuhteissa. Nordex asentaa yhden turbiinin 91 metriä ja toisen 120 metriä korkeaan teräsputkitorniin. N117/3000:n suuren roottorialan, nimellistehon ja korkeiden tornien ansiosta tuulivoimalan vuosittainen tulos tulee olemaan noin 20 miljoonaa kWh puhdasta sähköä, joka vastaa 38 prosentin energiakäyttökerrointa. Koska paikassa on ajoittain erittäin matalia lämpötiloja, jopa 30 astetta pakkasta, Nordex toimittaa kylmälle ilmastolle soveltuvat turbiinimallit. Turbiinien ääniteho on enintään 106 dB.

"Tämä sopimus korostaa asiakkaidemme uskoa luotettavaan teknologiaamme ja uusiin, korkeampiin tuloksiin, jotka olemme saavuttaneet voimakkaan ja keskivoimakkaan tuulen alueilla Generation Delta -turbiineillamme," sanoo Nordexin johtokunnan jäsen Lars Bondo Krogsgaard.

Näillä tuulivoimaturbiineilla verkko-operaattori Raahen Energia on luomassa omaa energiantuotantokapasiteettiaan. Bridgehead Productions Ltd Oy:n omistaa Jari Sillanpää, kaikkialla Pohjoismaissa tunnettu laulaja ja artisti.

Raahen Tuulienergia Oy:n ja Raahen Energia Oy:n toimitusjohtaja Heikki Jäälinoja: "Nordexin globaali tunnettavuus luotettavuuden, tehokkuuden ja palvelujen saralla oli ratkaisevaa päättäessämme valita N117/3000:n. Tämä turbiini soveltuu täydellisesti Raahen sataman tuuliolosuhteisiin, ja olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme käyttää uusinta teknologiaa paikan energiantuotannon maksimoimiseen. Neuvottelukokemuksiemme perusteella työskentelemme tulevaisuudessakin mielellämme yhdessä Nordexin kanssa".

Lisätietoja antaa:
Oliver Kayser
Investor Relations Manager
Puh.: +49(0)40-30030-1024
Sähköposti: okayser@nordex-online.com

SOURCE Nordex SE

Featured Video

Journalists and Bloggers

Share with Twitter Share with LinkedIn

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services

Online Member Center