Nytt: Zoviduo kan stoppa munsår innan första blåsan dyker upp

HAMBURG, Tyskland, May 12, 2014 /PRNewswire/ --

Ny  avancerad  munsårsbehandling  från  GSK.  Vi  har  hög  kompetens  att  behandla  munsår.  Nya  Zoviduo  kräm  kan  förhindra  att  munsår  utvecklas  till  blåsor.

Ny  dubbel  effekt
Zoviduo är den första antivirala och antiinflammatoriska utvärtes munsårsbehandlingen som kan förhindra att munsår utvecklas till blåsor.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20140423/683328 )

Zoviduo är unik tack vare två aktiva substanser som arbetar tillsammans: 5 % aciklovir hjälper till att stoppa replikeringen av det virus som orsakar munsår och 1 % hydrokortison reducerar rodnad och svullnad. Där konventionella aciklovirkrämer bara kan läka blåsor, hjälper Zoviduo till att förhindra dem från att uppstå över huvud taget. När Zoviduo används vid de första tecknen på munsår är detta dubbelt aktiva läkemedel mycket effektivt att stoppa munsår från att utvecklas till blåsor jämfört med att använda bara aciklovir kräm.

Munsår  -  snabb  reaktion  krävs
Upp till 98 % av vuxna i hela världen bär på HSV-1 (herpes simplex-virus) och upp till 40 % av dessa drabbas av munsår. Även om munsår är vanliga kan de ändå vara mycket irriterande. Zoviduo hämmar virusets förmåga att föröka sig vilken gör att infektionen avstannar och läker ut.

De  säkra  stickningarna

De vanligaste tidiga tecknen på munsår är en brännande, stickande eller kliande känsla på läppen eller runt munnen. Dessa stickningar känns vanligen en eller två dagar innan munsåret blommar ut. Detta är den bästa tiden att påbörja behandligen med Zoviduo, det nya läkemedlet, som innehåller två aktiva substanser.

När Zoviduo används vid första tecknen har du chansen att förhindra att munsår utvecklas till blåsor. Zoviduo rekommenderas att användas fem gånger per dag under en femdagarsperiod.

När  du  drabbats  av  munsårsviruset  har  du  det  kvar,  men  genom  att  använda  Zoviduo  vid  rätt  tillfälle  kan  utvecklingen  av  blåsor  förebyggas.Om  blåsor  utvecklas  kan  Zoviduo  hjälpa  dig  att    en  snabbare  effekt  jämfört  med  vanliga  Zovirax  kräm.

ZOVIDUO säljs på apotek i en praktisk tub på 2 gram som passar utmärkt i handväskan och kostar 129 SEK (RRP).

GSK - ett av världens ledande forskningsbaserade läkemedels- och hälsovårdsföretag - strävar efter att förbättra människors livskvalitet genom att ge dem möjligheten att göra mer, må bättre och leva längre. För mer information besök http://www.gsk.com.

Kontakt:
Hanne  Jungclaus
External Communications Manager
E-post: hanne.h.Jungclaus@gsk.com
+49(0)40-415237717

SOURCE GlaxoSmithKline Consumer Healthcare

More by this Source

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services