PR Newswire: news distribution, targeting and monitoring

Quintiq auttaa Itella Logistiikkaa saavuttamaan kilpailuetua

Share with Twitter Share with LinkedIn

'S-HERTOGENBOSCH, Alankomaat, February 28, 2013 /PRNewswire/ --

Itella Logistiikka, Pohjois-Euroopan ja Venäjän johtava palvelulogistiikkayhtiö, saavuttaa huomattavia kilpailuetuja ottamalla käyttöön Quintiqin toimittaman täysin integroidun suunnitteluratkaisun. Jatkossa yli 1 500 ajoneuvon ja 26 miljoonan vuosittain kuljetetun lähetyksen liikkuminen Suomessa suunnitellaan yhden alustan avulla.

Itella Logistiikka etsi suunnitteluratkaisua, jonka avulla se kykenisi hoitamaan monimutkaista liiketoimintaansa parantaen samanaikaisesti asiakaspalvelun laatua ja tehokkuutta sekä vähentäen yhtiön kustannuksia ja hiilijalanjälkeä. Quintiq tarjosi Itella Logistiikalle integroidun alustan, jonka avulla se kykenee suunnittelemaan kaikki toimintonsa lähtien nouto- ja jakelupalveluiden sekä tavaraliikenteen suunnittelusta aina lajittelukeskuksen toimintaan. Itella arvioi, että uusi suunnittelujärjestelmä maksaa itsensä takaisin nopeasti sijoitetun pääoman tuottona (ROI) parantamalla merkittävästi yhtiön ja jakelun tehokkuutta.

Optimoidut jakelureitit ja resurssien kohdentaminen

Ensimmäinen projekti koskee reittien suunnittelua, niiden yhdistämistä työvuoroiksi sekä käytettävien kuljettajien ja ajoneuvojen optimointia.

Quintiqin ratkaisu luo kausivaihtelut huomioivien lähetysennusteiden perusteella resurssisuunnitelman, joka ottaa huomioon nouto- ja jakelualueet, jakeluaikataulut lajittelukeskuksessa sekä joukkokirjeiden, pakettien ja muiden lähetysten saatavuuden toimipaikassa. Kun tilaukset saapuvat jakelukeskuksiin, ne käsitellään, ryhmitellään ja kohdennetaan ajoneuvoille. Optimaalinen tilausten jakelureitti määritellään kaikille kuljettajille ja ajoneuvoille tilausten toimittamiseksi aikataulun mukaisesti ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Työvuorot luodaan ja ammattitaitoiset kuljettajat kohdennetaan ajoneuvoille Itellan liiketoiminnan sääntöjen ja rajoitteiden, kuten tiukkojen työaikamääräysten, perusteella.

Reaaliaikaista suunnittelua

Quintiqin ratkaisu integroidaan Itella Logistiikan kotimaiseen TMS-järjestelmään ja se on jatkuvassa yhteydessä ajoneuvoissa käytettyjen päätelaitteiden kanssa. Jos reitillä on ongelmia tai vastaan otetaan viime hetken lähetyksen noutopyyntö, Quintiq luo uuden suunnitelman ja ajoreitti välitetään päätelaitteen kautta suoraan kuljettajalle.

Mikko Särkkä, Head of Regional IT, Itella Logistiiikka: "Halusimme ensiluokkaisen suunnitteluratkaisun, joka tarjoaa yhden alustan monimutkaisten ja muuttuvien toimintojen suunnittelemiseen. Quintiq osoitti olevansa kykenevä hallitsemaan tätä monimutkaista kokonaisuutta ja tehokkuutemme parani ensimmäisistä pilottikokeiluista lähtien. Toteutamme projektin yhdessä Quintiqin kanssa askel kerrallaan alkaen Suomesta ja laajennamme sitä myöhemmin mahdollisesti myös muihin toimintamaihimme. Tällä hetkellä ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Quintiq tarjoaisi meille ainutlaatuista kilpailuetua maantieteellisen logistiikan markkinoilla."

Arjen Heeres, toimitusjohtaja, Quintiq "Yhä useammat logistiikkayritykset hyötyvät Quintiqin ratkaisusta. Itella Logistiikan kanssa rakentamamme vahva suhde on ainutlaatuinen ja lupaava. Ensimmäisten pilottikokeiluiden tulokset olivat hyviä ja uskomme että olemme vasta erinomaisen kumppanuutemme ensi metreillä."

Itella Logistiikka

Itella-konserniin kuuluva Itella Logistiikka tukee ja kehittää asiakasyritystensä liiketoimintaa tarjoamalla palvelulogistiikan ratkaisuja maantiekuljetuksiin, meri- ja lentorahtiin sekä varastointiin ja sopimuslogistiikkaan. Asiakkaat voivat ulkoistaa yksittäisiä logistiikkaprosessin osia tai vaikka koko toimitusketjunsa meille. Itella Logistiikka toimii kahdeksassa maassa (Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, Viro, Latvia, Liettua ja Venäjä). Kumppaneidensa kautta yhtiö tarjoaa palveluita maailmanlaajuisesti. Itella Logistiikan vuoden 2011 liikevaihto oli 732 miljoonaa euroa ja se työllistää 7 100 henkilöä. http://www.itella.com/logistics

Quintiq

Quintiqin mullistava toimitusketjun suunnittelu- ja optimointialusta yrityksille toiminnan tehostamisen kaikissa toimitusketjun vaiheissa. Se mahdollistaa kokonaisvaltaisen henkilöstön, resurssien ja prosessien suunnittelun ja optimoinnin yhdessä kaikki suunnitteluhorisontit kattavassa ympäristössä. Monet maailman suurimmista ja menestyksekkäimmistä yrityksistä luottavat Quintiqiin saavuttaakseen liiketoimintatavoitteensa, vahvistaakseen kilpailuasemaansa ja luodakseen uusia tulonlähteitä.

Vuonna 1997 perustettu ja nopeasti kasvava Quintiq toimii maailmanlaajuisesti. Quintiqin pääkonttorit sijaitsevat Alankomaissa ja Yhdysvalloissa ja sen kansainvälinen tuotekehityskeskus Malesiassa. Lisäksi Quintiqilla on konttoreita ympäri maailmaa. Quintiqin ohjelmistoja käyttää yli 500 yritystä 78 eri maassa.

Lisätietoa osoitteesta http://www.quintiq.com tai seuraa meitä Twitterissä osoitteessa @Quintiq.

Quintiq
Charlotte Poh
Global Marketing Communication Manager
Puh. +31-73-691-07-39
Sähköposti: pressrelease@quintiq.com

SOURCE Quintiq

Featured Video

Journalists and Bloggers

Share with Twitter Share with LinkedIn

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services

Online Member Center