2014

Svenskt Cleantech-bolag utnämns till Climate Solver av Världsnaturfonden WWF för sin kombination av rena matlagningsspisar med hållbart bränsle

STOCKHOLM och LUSAKA, Zambia, November 22, 2012 /PRNewswire/ --

Hälften av alla människor i världen lagar mat över öppen eld - en av de största klimat- och hälsoutmaningarna i världen. Avskogningen i Afrika är galopperande på grund av träkolstillverkning för matlagning. Det svenska bolaget Emerging Cooking Solutions har utvecklat en revolutionerande enkel lösning som nu uppmärksammas av Världsnaturfonden.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20121122/577820 )

- Idag dör fler människor av rök från matlagning än av malaria. Zambias skogar är borta inom tjugo år om ingenting görs åt träkolstillverkningen. På Madagaskar har 94 % av regnskogen avverkats. Många andra Afrikanska länder står handfallna inför utmaningen. Vi menar att vi funnit nyckeln till problemet. En lösning som, förutom miljö- och hälsoeffekten, dessutom lättar den ekonomiska bördan på hushållen, säger Per Löfberg,  som tillsammans med Mattias Ohlson grundat och driver bolaget.

Genom att pelletera biomassa som idag kastas bort eller bränns öppnar företaget dörren till en helt ny möjlighet för utvecklingsländer. Emerging Cooking Solutions ersätter träkol med pellets; ett förnybart och dessutom billigare alternativ som i så kallade ved-gas spisar ger hälsosam, rökfri matlagning. Företaget har inlett samarbete med Philips som kommer att leverera spisarna till programmen från sin nystartade fabrik i Lesotho.

-Vår affärsmodell möjliggör för låginkomsttagare att få tillgång till en otroligt fin och ren spis utan att behöva betala för den genom att köpa pellets till ett lägre pris än de redan spenderar på träkol. Vi har under 2011-2012 testat modellen i Copperbelt-regionen i Zambia och är nu redo för expansion i Zambia och så småningom till andra Afrikanska länder, säger Mattias Ohlson.

I samband med prisutdelningen hos Världsnaturfonden lanserar Emerging Cooking Solutions en möjlighet för privatpersoner och företag att hjälpa afrikanska hushåll genom att ge bort rökfri matlagningstid. Beroende på insats kan man garantera en familj allt från en vecka till tio år av hälsosam matlagning. Varje spis minskar dessutom koldioxid-utsläppen med minst fyra ton och räddar sex ton levande skog per år från avverkning.

-I've seen the forests disappear since childhood and am so happy to finally be able to work with a real solution, säger Sonta Kauti, Emerging Cooking Solutions i Zambia

Konceptet har utvecklats sedan 2010. Emerging Cooking Solutions har säte i Malmö och Lusaka och är sedan 2012 inkubatorbolag på Minc.

För mer information: http://www.emerging.se
Kontakt: Per Löfberg, per@emerging.se, telefon +46(0)735023157

SOURCE Emerging Cooking Solutions Sweden AB

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services