Uppsalan yliopisto ja Picosun tiivistävät yhteistyötään edistyneiden ALD-prosessien kehityksessä uuden sukupolven elektroniikkaa varten

ESPOO, Suomi ja UPPSALA, Ruotsi, May 30, 2012 /PRNewswire/ --

Picosun Oy, suomalainen, maailmanlaajuisesti toimiva atomikerroskasvatusjärjestelmien valmistaja (ALD = Atomic Layer Deposition) ja Uppsalan yliopisto tiivistävät yhteistyötään vaativien ALD-prosessien tutkimuksessa Picosunin toimittaessa jo toisen ALD-reaktorin Uppsalan yliopiston Ångström-laboratorioon. Picosun ja Uppsalan yliopisto ovat olleet läheisiä yhteistyökumppaneita jo vuodesta 2009, jolloin ensimmäinen PICOSUN™ ALD-järjestelmä asennettiin Ångström-laboratorion materiaalikemian osastolle. Myös ruotsalainen, Uppsalan yliopiston spin-off:ina perustettu nanoteknologiayritys Nanexa on käyttänyt PICOSUN™ ALD-reaktoreita bioyhteensopivien suodattimien tuotannossa jo vuodesta 2010.

Ångström-laboratorio on eräs Euroopan johtavista materiaalitieteen tutkimuslaitoksista, ja siellä sijaitsee Pohjoismaiden suurin yliopiston yhteydessä toimiva puhdastila. Sen keskeisimpiä tutkimusalueita ovat mikro- ja nanoteknologia terveydenhuollon ja energiantuotannon sovelluksissa, ja nyt asennettava toinen PICOSUN™ ALD-järjestelmä tulee olemaan ratkaisevassa roolissa uusien, vaativien ALD-prosessien kehitystyössä. Prosessien keskeisimpiä sovelluskohteita tulevat olemaan mm. hiilen nanorakenteiden pintakäsittely, siirtymämetalli- ja yhdistepuolijohdekalvojen valmistus sekä ultraohuiden polymeerikerrosten kasvatus erilaisille alustamateriaaleille.

"Olemme tyytyväisiä voidessamme jatkaa menestyksekästä yhteistyötämme Picosunin kanssa jo toisen laboratorioomme asennettavan PICOSUN™ ALD-järjestelmän muodossa. Picosunin ALD-reaktoreiden monikäyttöisyys, muunneltavuus ja joustava, modulaarinen suunnittelu mahdollistavat vaativimmankin ALD-prosessikehityksen ja tiukimmatkin laatuvaatimukset täyttävän lopputuotteen laadun. Huippuluokan laitteiden laadun lisäksi Picosunin henkilökunnan vertaansa vailla oleva, uraauurtava ALD-kokemus ja tietotaito ovat korvaamaton yhteistyöetu tähdättäessä maailman eturivin tieteelliseen tutkimukseen," tiivistää professori Shili Zhang, Ångström-laboratorion kiinteän olomuodon elektroniikan osaston johtaja.

Picosun Oy on Suomesta käsin maailmanlaajuisesti toimiva huippuluokan ALD-järjestelmien valmistaja. Yrityksessä kiteytyy lähes neljän vuosikymmenen uraauurtava kokemus ALD-reaktoreiden suunnittelussa ja valmistuksessa, ulottuen aina teknologian keksimiseen asti 1970-luvun alussa. Picosunin pääkonttori sijaitsee Espoossa, tuotantotilat Kirkkonummella, Yhdysvaltain pääkonttori Detroitissa, Michiganissa ja Aasian pääkonttori Singaporessa. PICOSUN™ ALD-järjestelmät ovat tänä päivänä tuotanto- ja tuotekehityskäytössä useissa maailmanluokan teollisuusyrityksissä ja tutkimuslaitoksissa neljässä maanosassa.

SOURCE Picosun OY

More by this Source

Custom Packages

Start today.

PR Newswire Membership

Fill out a PR Newswire membership form or contact us at (888) 776-0942.

Learn about PR Newswire services